Det blir förmodligen en ny ökning, men frågan är hur stor den kommer att vara. Så skulle man kunna sammanfatta slutsatserna i betalföretaget Nets årliga Black Friday-undersökning, som mäter svenskarnas inställning till veckans stora readag. Mycket av osäkerheten handlar förstås om hur den fysiska handeln ska stå sig i coronapandemin och hur det i sin tur kommer att påverka e-handeln.
Vi har en krisartad situation i delar av handeln på grund av pandemin, som främst slår mot den fysiska butikshandeln men även vissa delar av e-handeln som exempelvis resor. När vi handlar produkter under pandemin är det dock naturligt att vända sig till e-handeln, vilket i stort kommer gälla för Black Friday, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, i ett pressmeddelande.
Enligt Nets har tillväxten för Black Friday stagnerat de senaste åren. I fjol ökade försäljningen under dagen med 7 procent, vilket kan jämföras med 21 procent för tre år sedan. Tittar man på hela Black Week så kom ökningen förra året upp i tio procent, enligt Nets siffror. I år förutspår Patrik Müller och hans team en fortsatt inbromsning.
Det finns starka faktorer i båda vågskålarna. På ”nytt rekord”-sidan finns en ännu starkare ökande handel på nätet på grund av corona, liksom att svenskarna spenderar julen hemma i Sverige i år. I den andra vågskålen finns faktorer så som att många familjer kan bli tvungna att minska omfattningen av julsammankomsterna i år, en viss opinion mot överkonsumtion liksom att allt fler konsumenter känner sig lurade av de erbjudanden som ges under Black Friday. Många fysiska butiker lider också av isoleringen på grund av corona.
"Smittspridningsläget ser ju inte ljust ut"
Om intresset nu är på väg att svalna kan det mycket väl bero på att många handlare har valt att inte vara med. Av 400 tillfrågade handlare inom både e-handel och fysisk handel säger 62 procent att de inte tänker medverka i årets Black Friday. Allra starkast är motståndet i den fysiska handeln, där 7 av 10 butiker planerar att avstå. I e-handeln säger tre av fyra aktörer nej tack till Black Friday-kampanjer. Bland dem som inte vill vara med är den vanligaste förklaringen att man inte vill stötta den överkonsumtion som allt mer kommit att kopplas till Black Friday.
Samtidigt säger 65 procent av de konsumenter som tillfrågats i undersökningen att de planerar att göra minst ett Black Friday-inköp.
Vi tror ändå att det blir nytt rekord för handeln på nätet på Black Friday, pandemin har stärkt den trenden rejält. Den fysiska handeln kommer sannolikt backa, smittspridningsläget ser ju inte ljust ut vilket kommer göra det svårt att dra några stora skaror till butiken, avslutar Patrik Müller.
LÄS ÄVEN: Prisjakt och Klarna inför Black Friday - "max 1-2 procents tillväxt"