Sveriges första reklamombudsman får en efterträdare.
Reklamombudsmannen (RO) instiftades 2009. Initiativet kom från Sveriges Annonsörer och Näringslivets Delegation för Marknadsrätt. Tillsammans med Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) sätter de standarden för vad som är en god marknadsföringssed och verkar för en självreglering inom branschen.
Över 600 anmälningar prövas årligen och nämnden har bland annat varit drivande i frågan om reklamidentifiering på sociala medier. Nu lämnar Sveriges första reklamombudsman, Elisabeth Trotzig, över stafettpinnen.
Elisabeth har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa den organisation och viktiga verksamhet som Reklamombudsmannen idag är. Utan hennes entreprenöriella driv och förmåga att gå från idé till konkret verksamhet hade Sveriges reklamlandskap sett annorlunda ut. Det är en historisk insats som vi alla i branschen ska vara evigt tacksamma för, säger Helena Westin, styrelseordförande i Stiftelsen Reklamombudsmannen, i ett pressmeddelande.
En bransch i snabb förändring
Peter Knutsson, departementsråd och enhetschef på Finansdepartementet, har utsetts till ny reklamombudsman och tillträder den 19 augusti.
Peter har dokumenterat goda ledaregenskaper, förmåga att skapa givande samarbeten och erfarenhet av att leda förändring. Reklammarknaden förändras snabbt nu vilket ställer stora krav på att självregleringen fortsätter att utvecklas, säger Helena Westin.
Med bakgrund som jurist och en lång karriär inom svensk förvaltning brinner Peter Knutsson för konsumentfrågor och är väl insatt i konsumentlagstiftningen både inom Sverige och EU.
Vi möter reklam överallt. Reklam är viktig och mår bra i en miljö med en kunnig bransch, med flexibla regelverk som utvecklas i takt med hur reklamen utvecklas och där oetisk reklam motverkas. Att få arbeta med att värna och utveckla en sådan miljö är ett stort förtroende, säger Peter Knutsson.