ANNONS

Han ska sälja världens dyraste keps – prinsar flockas

Johan Carlström, grundare
John Hatter och Co/Pressbild

"Jävligt kul".

ANNONS

Dyra kepsar är en het trend. John Carlström har snappat upp trenden och grundat e-handeln John Hatter och Co.

Bolaget har lockat bland andra prins Carl-Philip att bära deras kepsar. Nu har man även tagit sig in på den amerikanska marknaden och säljer kepsar i över 1 000 butiker i landet, rapporterar Di.

Det har varit en supersuccé, säger John Carlström till tidningen och tillägger:

Jag fick nyligen ett mejl från JD Sports som sa att vi är det tredje bästsäljande kepsmärket hos dem, vilket betyder att vi spöar varumärken som Nike och Adidas, och det känns jävligt kul.

Omsättningen för 2023 landade på strax över 14 miljoner kronor, vilket dock vad en nedgång med 1 miljon från året innan.

Ligger bakom tappet

Generella kostnadsökningar och att e-handlaren exempelvis har varit med på många mässor och visat upp kepsarna – ska ligga bakom nedgången.

I år har omsättningen dock redan spurtat förbi fjolårets siffror med 3 miljoner. Nu vill man expandera till Asien och man har även slutit ett avtal med den malaysiske kronprinsen Tunku Ismail Idris.

276 diamanter

Kepssäljaren har också tagit fram världens dyraste keps som är tillverkad av 18 karats guld, som i sin tur är prytt med 276 diamanter.

Kepsen lanserades under modeveckan i Las Vegas. Och prislappen då? Jo, världens dyraste keps går loss på en halv miljon kronor.

Målet är också att de här sjukt dyra kepsarna ska flyga och bli virala i sociala medier. En stor del av grejen med kepsarna är just att man vill skapa mycket PR-buzz kring dem.

David Gustavsson
david@ehandel.se