ANNONS

Han ska rusta DesignOnline för framtidens e-handel

Han ska rusta DesignOnline för framtidens e-handel
Bank Bergström

Bank Bergström berättar om den första tiden som VD för det snabbväxande e-handelsföretaget DesignOnline.

ANNONS

När Jörgen Bödmar för ungefär ett år sedan meddelade att han ämnade att lämna sin post som VD för DesignOnline - bolaget han själv hade grundat en gång i tiden - var det nog många som undrade vem som skulle bli hans efterträdare. I november stod det sedan klart att tjänsten i januari skulle tas över av Bank Bergström, som nu berättar exklusivt för Ehandel.se om den första tiden på sitt nya jobb.

- Det har varit jättespännande och speciellt att komma hit. Jörgen Bödmar har drivit det här bolaget sedan 2002 och det är klart att det är extremt lång tid inom e-handeln, säger han.

Vad har du gjort sedan du kom på plats i januari?

- Hittills har det mest handlat om att lära känna människorna och verksamheten. Det här är ett av Sveriges mest lönsamma e-handelsföretag och när man kommer som ny till en sådan verksamhet kräver det att man har respekt för det som har gjorts tidigare, säger han.

Omsatte 178,5 miljoner 2016

Att ta över ett företag som länge har styrts av en och samma person, innebär förstås förändringar som kan ta lite tid att vänja sig vid.

- Jag märker att det ibland finns ett glapp mellan vad personalen förväntar sig att VD:n ska ha koll på och hur det är nu, men det tror jag bara är positivt för det gör det möjligt för fler i bolaget att växa och få mer ansvar, säger Bank Bergström.

Sedan Jörgen Bödmar grundade DesignOnline 2002 har företaget vuxit stadigt. Under 2016 nådde omsättningen 178,5 miljoner kronor medan förtjänsten (EBIT) för samma period landade på 15 miljoner kronor.

Ambitionen när den nye VD:n skulle tillsättas var att han eller hon skulle ta med DesignOnline i en ny riktning, och Bank Bergström jobbar för närvarande med ledningsgruppen för att tänka ut vart företaget ska gå de kommande två till tre åren. Han är ny i inredningsbranschen men har tidigare haft ledande roller på trädgårdsföretaget Nelson Gardens samt på Media Markt, där han arbetade i åtta år.

Vilken har varit den största utmaningen hittills?

- Det är nog samma som hos de flesta, det vill säga att förstå kunden och varför man väljer att handla hos oss eller varför man istället går till någon av våra konkurrenter.

"Vi får aldrig bli nöjda"

Bank Bergström menar att det oftast är tre saker som gör att kunderna väljer bort en viss e-handel; att de inte hittar rätt produkt, att leveransvillkoren är sämre än vad konkurrenterna har att erbjuda, eller - vilket kanske är det vanligaste - att produkten har ett för högt pris.

Om e-handeln en gång kunde använda pris som ett konkurrensmedel så har priset nu närmast blivit en hygienfaktor. Ingen väljer dig för att du har rätt pris, utan du bli bortvald för att priset är fel.

Hur gör man för att som ny VD sätta sin prägel på ett företag som ändå går så pass bra?

- Det handlar om att förvalta det här på ett bra sätt och att inte ändra på det som fungerar. Men världen förändras snabbt och det kommer hela tiden nya sätt som vi handlar varor och tjänster på. Uttrycket är kanske lite slitet men att man inte kan leva på gamla meriter, det stämmer verkligen inom e-handeln, säger Bank Bergström, och fortsätter:

- Det är den enda baksidan med att få ett bra resultat - att det är lätt att bli nöjd med sin egen prestation. Jag brukar alltid säga till mina medarbetare att vi ska vara stolta över det jobb vi har gjort men aldrig nöjda med det vi har åstadkommit.

"Finns väldigt få som kunderna älskar"

DesignOnlines nya VD är helt övertygad om att de e-handlare som är snabbast på att plocka upp de nya trenderna, också är de som kommer att leda utvecklingen.

Vad tror du är det största hindret för e-handelns fortsatta tillväxt?

- Jag tror att e-handeln generellt sett behöver bli bättre på att skapa något som ger kunden mer än bra priser och snabba leveranser. Vi måste göra köpupplevelsen bättre, förenkla processerna och göra det roligare att handla.

Bank Bergström anser inte att e-handlarna är tillräckligt bra på att skapa mervärde för kunderna, som det ser ut i dag.

- Det finns många e-handlare som kunderna tycker om, men väldigt få som kunderna älskar, säger han.

För DesignOnlines del handlar framtiden mycket om att skapa ett mer personligt erbjudande. Med 13 000 artiklar i sortimentet är det kanske inte den lättaste av uppgifter, men Bank Bergström menar att det går att göra köpupplevelsen betydligt mer personlig genom att bli bättre på att välja ut vilka varor som ska visas upp för varje kund.

"Finns drivkraft att dela med sig"

På senare tid har en del e-handlare ansträngt sig för att bygga communityn i sociala medier runt sina varumärken och butiker, delvis som ett sätt att göra det roligare för kunderna att handla.

Är det något som är intressant även för DesignOnlines del?

- Det tror jag definitivt. Det vi gör handlar ju om färg, form och design och jag törs anta att det finns en stark drivkraft att visa upp vad man har köpt och att dela med sig av inredningstips. Bortsett från barn och katter är det ju mycket mat, träning och inredning som går hem på sociala medier, och jag tycker inte att någon aktör inom vår bransch riktigt har tagit tillvara på den möjligheten.

DesignOnline är för närvarande mitt uppe i en övergång till en ny plattform. Företaget har precis lanserat Spanien och Nederländerna på den nya plattformen och nu återstår sju länder som också ska flyttas över. Under sommaren kommer även ett par helt nya länder att få tillgång till DesignOnlines sortiment.  

För något år sen flyttade DesignOnline till ett nytt lager i Kalmar, och i samband med det undrade den dåvarande VD:n hur lång tid det skulle räcka. Trots de internationella satsningarna har några nya utrymmesproblem enligt Bergström ännu inte uppstått, men han hoppas förstås att företagets framtida utveckling för med sig att det på nytt blir för trångt.

- Sen är vi väldigt glada över att ha kontor och lager i samma byggnad. Det är ett stort värde inte minst för vår kundservice som faktiskt kan gå och titta på produkterna de får frågor om. Ur ett kundnöjdhetsperspektiv är det oslagbart, avslutar han.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se