För några veckor sedan slog en ny influencer marketing-byrå upp sina dörrar i Vasastan. Idén till C/o Agency, som den nya byrån heter, föddes ur insikten att "den svenska influencer-branschen är väldigt homogen". Det berättar grundaren Muntaga Sowe för Influens.se.
Det behövs ett alternativ som möjliggör för varumärken att, via en större mix av profiler, nå ut bredare med sina budskap. Företag når på så sätt en bredare målgrupp samtidigt som man verkar för en god sak, säger han.
C/o Agency erbjuder en pool av svenska influencers som har olika ursprung och bakgrund för att hjälpa mediebranschen att bli mer inkluderande. Något som Muntaga menar även bidrar till ökad försäljning då varumärken kan nå ut bredare till nya kunder.
Varför tror du att det är så homogent i branschen?
Det är svårt att lyfta och förändra en problematik man själv inte upplevt eller växt upp med. Om vi utgår från att branschen länge varit homogen så är det inte konstigt att köpen också sett ut så. Nu sker dock en förändring, säger Muntaga Sowe och fortsätter:
Mediebranschen är längre fram, jämfört med andra högpresterande branscher, i frågor som rör mångfald och inkludering. Fler personer med annan bakgrund söker sig in till utbildningar inom reklam och kommunikation. Det leder till att marknadsavdelningar, reklam- och mediebyråer och rum där stora beslut fattas får in nya perspektiv som i sin tur kommer att leda till att vi får en större inkludering när det kommer till influencer-köp.
Samtalsämnet "mångfald och inkludering" är på tapeten just nu, och enligt Muntaga finns det flera företag och varumärken som gör ett bra jobb. Men det är ännu främst mediebyråer som efterfrågar en bredare mix av influencers i sina kunders kampanjer.
Så vi är nog på rätt väg men det är en bit kvar, säger han och tillägger:
Det är fortfarande homogent i många influencerkampanjer och ibland kanske det ska vara så om nu större delen av målgruppen är svensk. Men om så inte är fallet och man ser att en del av målgruppen har en annan bakgrund så bör man tänka om, i både strategi mot att nå denna grupp och så även valet av influencers.
Det som många gånger styr valet av profiler till kampanjer är räckvidd, säger Muntaga. Han tillägger att det är ett faktum att de mest etablerade profilerna på den svenska marknaden är svenska influencers med nordisk bakgrund. Vilket är en stor anledning till att branschen är så homogen.
Nu har microinfluencers varit på tapeten i många år och i det segmentet finns det många influencers med en annan bakgrund, som både har bra engagemangsstatistik och hög trovärdighet.
Men Muntaga ser ljust på framtiden. En förändring måste ju börja någonstans, och det är just det C/o Agency vill bidra till.
Det finns flera anledningar till varför branschen ser ut som den gör. Vilket är okej. Det är okej att man aldrig tänkt i dessa banor tidigare, eller att man inte sett problematiken innan. Det viktiga nu är att vi vågar prata mer om det här.
Alla börjar någonstans och man kan inte anta att alla ska förstå varför det exempelvis är problematiskt att tre svenska influencers pratar om hudvård och smink till en grupp som inte bara består av svenskar.
Vilken är den svåraste utmaningen med att öka mångfalden inom influencer marketing?
Det finns inte mer utmaningar med att nå en mer diversifierad målgrupp än att nå ut till andra målgrupper. Det gäller bara att lära sig så mycket man kan om sina kunder, både som en stor grupp men också som små subgrupper. Men de tre viktigaste sakerna man ska tänka på är:
Att kartlägga och förstå kundgruppen. Om du inte har någon i ditt team som kan bistå med insikter så kan man vända sig en byrå som kan hjälpa till med detta. Den andra punkten är att göra det till en prioritet att nå ut till alla grupper som konsumerar ditt varumärke, och var noga med att identifiera din kundgrupp. Och den tredje handlar om att "involvera istället för att observera". Åk till exempel ut till en förort, sätt dig på ett fik och interagera med människorna i området. Då kommer du att första målgruppen på riktigt.
C/o Agency drog igång i början av oktober men grundaren Muntaga Sowe har jobbat i mediabranschen sedan 2015.
Jag är utbildad inom marknadsstrategi och försäljning. Jag har spenderat fem år på mediekoncernen Schibsted i rollen som Client Manager där jag hade ansvar över att förvalta och öka annonsintäkterna på några av Sveriges största medieköpare. Därefter gick jag vidare till United Screens där jag klev in i rollen som Teamleader där jag säkerställde intäktsmål samt förvaltade och ökade annonsintäkter hos befintliga kunder. Senast var jag en kort vända på Breakit där jag var Sales Manager, och det var under den tiden en gammal dröm om att göra något eget väcktes till liv.