I oktober stod det klart att Coop Sverige ser över sin organisation "för att bättre kunna möta framtidens krav". Det innebar bland annat nedskärningar i personalstyrkan samtidigt som olika avdelningar gjordes om eller slogs ihop med andra.
LÄS ÄVEN: Coop bantar personalstyrkan: ”Vi kommer inte att säga någonting”
Avdelningarna marknad, kommunikation och hållbarhet gjordes till exempel om till en enhet - marknad och försäljning.
Nu kliver Fredrik Uhrbom, tidigare Sverigechef för Clas Ohlson, in som försäljnings- och marknadsdirektör. Det skriver Resumé.
Det känns oerhört roligt att få möjligheten att ta klivet in i dagligvaruhandeln och bli en del av Coop Sverige. Extra roligt att få bli en del av ett företag som sätter hållbar konsumtion, hälsa och välmående högt på agendan - något som kommer att bli allt viktigare för att vinna kundens hjärta och förtroende, säger Fredrik Uhrbom till sajten.
Från utsidan har jag följt Coop Sveriges omställningsresa och arbetet med att vässa sitt kommersiella erbjudande, en resa jag ser fram emot att få vara en del av och fortsätta utveckla tillsammans med medarbetarna inom hela Coop Sverige.
Fredrik slutade på Clas Ohlson i fjol och har under de senaste månaderna jobbat som frilansare och hjälpt NetOnNet med deras tjänsteutveckling. Dessförinnan har han även varit försäljnings- och marknadsdirektör på Hultaforsgruppen.
Jag är mycket glad att Fredrik valt att ansluta till Coop och den resa vi är på, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.
Han har i flera roller bevisat att han är en bred och kommersiell ledare som kommer att kunna utmana nuvarande branschnormer inom digitalisering, fysisk handel och det som vi på Coop kallar digifysisk-handel. Han har också, vilket vi ser är viktigt för rollen, erfarenhet från att ha ansvarat för och drivit butiker.