Amazon har vuxit till en etablerad spelare på den nordiska marknaden. Och sedan en tid tillbaka finns det en rad svenska och nordiska e-handlare som säljer på Amazon marketplace - både i Sverige och i andra länder.
En spännande utveckling, tycker Johan Hallenby, vd och grundare av Go North - ett företag som beskriver sig som Sveriges första "Amazon FBA"-aggregator. Planen är enkel: Go North planerar att förvärva lönsamma e-handelsföretag som växer väl och har något som ger dem en fördelaktig roll på marknaden.
Många entreprenörer har gjort ett riktigt bra jobb med sina varumärken men insett att man kanske inte kommer till nästa nivå med sitt egna kapital, tiden man lägger och utan ett grymt operativt e-handelsteam. Det är där vi kommer in i bilden, säger Johan Hallenby till Ehandel.
Han har själv en bakgrund som entreprenör och har både investerat i och sålt flera varumärken. För ett par år sedan var han redo för ett nytt projekt och efter att ha gjort research om Amazon och deras tredjepartssäljare, samt kollat runt med både investerare och andra entreprenörer, fick han klart för sig vad han ville göra.
Jag kände att jag har gjort saker rätt, men att jag inte alltid har varit på rätt saker. Nu insåg jag att på Amazon, det är där det händer. Amazon och e-handeln, där vill jag bo och det är där jag hör hemma.
För att komma fram till vad som skulle kunna bli framgångsrika produkter på Amazon undersökte Johan Hallenby mängder av data. Genom att titta på vilka produkter som efterfrågades, vad som fick många omdömen och en rad andra parametrar kom han fram till en lista över potentiella storsäljare.
Tamagotchis går bort
Efter att ha gjort sin research startade Johan Hallenby sitt företag år 2020. Sedan februari 2021 är han aktiv med försäljning av produkter på Amazon. Men nu är alltså planen att även köpa upp e-handlare, och det i en hög fart.
Vilka varumärken som kan bli aktuella bestäms utifrån en liknande process som den som Johan Hallenby själv använde sig av när han skulle börja sälja på Amazon. Man ska uppfylla en rad krav - det handlar om flera nyckeltal som omsättning, vinstmarginal, efterfrågan, utbud, tillväxtmöjligheter och omdömen. Man måste inte ha all sin försäljning hos Amazon, men Go North fokuserar på företag som finns där eftersom de själva har en bakgrund från e-handelsjätten.
Bolagen ska ha mellan 100 000 och 1,2 miljoner dollar i årlig omsättning.
Kan de vara verksamma i vilken bransch som helst?
Vi hade inte köpt ett bolag som säljer tamagotchis utan det ska vara produkter som är användbara och efterfrågade över tid. De vi förvärvar ska gärna ha en USP inom sitt segment.
Hittills har Go North köpt fyra varumärken och lagt bud på ungefär lika många. Enligt Johan Hallenby har e-handlarna själva börjat höra av sig till Go North, vilket han ser som positivt.
Vi siktar på att göra ett förvärv i veckan. Precis som vi sourcade innan försöker vi att göra nu också, säger Johan Hallenby, och fortsätter:
All data finns hos Amazon. Alla tredjepartssäljare har samma bakomliggande affärssystem och logistiksystem i form av Fulfilment By Amazon, och det är därför vi kan förvärva så snabbt. Processen är smidig och affärerna blir klara på mellan 24 timmar och ett par veckor när vi har all data vi behöver för att kunna ta ett beslut.
20 miljoner dollar i Q1
Många Amazon-aggregatorer finns enligt Johan Hallenby i USA, men det finns också exempel på europeiska motsvarigheter. Go Norths plan är att bygga en skandinavisk plattform, ett slags ekosystem för nordiska e-handlare som vill växa. Man ser dock framför sig att förvärven kommer att gälla varumärken över hela världen.
Hittills har Go North samlat en miljon dollar i kapital. Bland investerarna finns bland andra e-handelsprofilen Alexander Hars, känd för att ha grundat Let’s Deal och textilföretaget Alva. Men för att köpa en e-handlare i veckan behövs förstås en del pengar, och nu är Johan Hallenby och hans team i full färd med att resa nytt kapital.
Vi stänger en seed-runda nu i Q1 där vi siktar på att få in minst 20 miljoner dollar men det kan bli mer än så också. I år siktar vi på att minst göra förvärv för 135 miljoner svenska kronor.
Ett förvärv i veckan inom en rad olika branscher - hur ska ni hantera alla varumärken?
Det är så klart en jätteutmaning. Men vi är redan ett litet men riktigt vasst team på plats och kommer fortsätta bygga upp operations med brand managers i spetsen för att växa de brands vi förvärvar. Vi kommer också att ha stödfunktioner så som Supply Chain Manager, Head of Growth, CTO och så vidare som jobbar tillsammans med operations. Den tredje delen utgörs av team som tar hand om att hitta nya brands att förvärva, genomföra transaktionerna och sedan lämna över till våra brand managers där den riktiga magin startar.
Vi kommer att bygga en jättemaskin, både sett till förvärv och för att förvalta och driva bolagen vidare och ta stöd av tech för att kunna ta informerade datadrivna beslut. Vi siktar på att våra företag i snitt minst kommer att ha en årlig tillväxt på 40 procent.