Den som fått uppdraget är Mikael Thor, med över 20 års erfarenhet från branschen. Sedan 2009 har han varit grundare och vd för det ekologiska barnklädmärket EBBE Sweden och han har även erfarenhet från H&M.
Jag ser fram emot att leda Babyworld framåt i Sverige och ser stor potential i marknaden för babyprodukter, både offline och online. Bolaget har gått igenom mycket, och det är viktigt att vi nu arbetar mot gemensamma mål och stärker teamet. Det finns utmaningar på marknaden, men vi ser stora möjligheter för Babyworld att, med Babysam som ny stark ägare, uppnå en positiv marknadsutveckling, säger Mikael Thor i en kommentar.
Han ska nu leda nästa fas i kedjans transformation, med fokus på att bland annat introducera ett utökat produktsortiment för åldersgruppen 0-2 år.
Med rekryteringen av Mikael har vi valt en Country Manager med djup kunskap om den svenska marknaden för baby- och barnprodukter. Han har dessutom erfarenhet som företagsledare i en föränderlig marknad och har visat stor styrka i denna roll, säger Babysams vd Kenneth Nørgaard.
Och redan nu har man gjort stora förändringar i verksamheten och säger sig ligga före i sina interna budgetar.
Vi har flyttat hela online-lagret från Uppsala till våra anläggningar i Danmark, vilket har lett till snabbare och stabilare leveranser. Detta har också skapat betydande synergier som vi ser fram emot att vidareutveckla, säger Kenneth Nørgaard.
Mikael Thor börjar i sin nya roll på tisdag.
LÄS ÄVEN: Stora smällen innan försäljningen - förlust på 30 miljoner