ANNONS

Han satsar i Kina från dag ett - släpper nytt onlinemärke

Han satsar i Kina från dag ett med sitt nya onlinemärke
Henrik Bigelius, grundare av Bigelius Skincare

Nystartat skönhetsmärke tar sig an jättemarknaden i öst.

ANNONS

Bigelius Skincare är ett nytt Skandinaviskt manligt hudvårdsmärke, som nu lanseras i Sverige. Sverige är dock inte företagets största fokus, utan det är Kina.

Skönhetsmärket ska vara startat av den tidigare managementkonsulten Henrik Bigelius som under våren 2016 bodde och arbetade i Kina. Den dåliga luften i Peking sägs ha gett honom en dålig hy, vilket han försökte råda bot på med lokala så kallade "anti pollution-produkter". Denna upplevelse satte igång resan mot det som idag blivit Bigelius Skincare.

Henrik flyttade under sommaren 2017 tillbaka till Sverige för att jobba heltid med en ny serie skönhetsprodukter, som nu alltså har sett dagens ljus via e-handeln Bigeliusskincare.com. Produkterna ska dock, inom kort, även gå att köpa hos återförsäljaren DaySpa, på Sibyllegatan i Stockholm.

"E-handeln en nyckelkomponent"

Även om den svenska lanseringen sker nu så är det alltså Kina som man siktar in sig på. Företaget ska redan nu vara i förhandlingar med en lokal distributör i Kina, som sägs ha "god räckvidd" på den kinesiska marknaden.

Vi frågade grundaren, Henrik Bigelius, hur e-handeln spelar in i denna lansering.

För oss är e-handel en nyckelkomponent i samband med lansering. Detta gäller för den svenska marknaden - som är vår launchmarknad - men framförallt för den kinesiska marknaden, som är vår fokus- och huvudmarknad. Skälen är dels att e-handeln generellt växer snabbt i andel av den totala handeln, dels att vår målgrupp, medvetna killar som har mycket på sin agenda, till stor del hittar och köper nya produkter online. I samband med lanseringen sjösatte vi en hemsida med onlineshop, från vilken en majoritet av all försäljning kommer att ske, säger Henrik Bigelius till Ehandel.se.

Hur mycket förväntar ni er att sälja online och offline?

I Sverige förväntar vi oss en försäljningssplitt om cirka 90 procent online och 10 procent offline. På den kinesiska marknaden skulle jag säga att den siffran snarare är 95 procent online och 5 procent offline.

"Leverans samma dag och instant support"

Vi frågade även Henrik Bigelius hur han ska ta sig an Kina med sitt nya skönhetsmärke.

Kina är en mycket komplex marknad att ta sig in på och kinesernas köpbeteende online är mycket mer sofistikerat än svenskarnas. Ofta krävs leverans samma dag och instant support, i multipla kanaler, för att man ska kvala in som ett alternativ. Sammantaget gör detta att vi som primär strategi kommer samköra med ett lokalt skönhetsföretag, för att snabbt kunna växla upp i volym. Företaget har egna flagshipstores i flera av de största städerna, men framförallt god närvaro på Tmall och liknande e-commerceplattformar samt på WeChat. Samarbetet med dem i deras väl utvecklade kanaler är en stor styrka för oss, framförallt online, säger Henrik Bigelius.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap