2010 sålde Mark Cummins företaget Plink, ett företag som arbetade med bildsök, till Google. Sedan dess har han startat ett nytt företag vid namn Pointy, tillsammans med Charles Bibby som är företagets teknikchef.
Pointy jobbar med att göra lokala butiker mer synliga på nätet. Företaget har flera olika lösningar som ser till att när butikens produkter skannas så plockar Pointy ut produktinformationen och listar den på nätet, ihopkopplat med butikens Google-profil. Informationsinhämtningen kan antingen ske med en lite dosa, som kopplas till butikens skanners, eller via en mobilapp.
Över 15 000 butiker
Företaget som bara är sex år gammalt ska idag hjälpa över 15 000 detaljhandlare att nå ut på nätet och visa upp butikernas produkter på Google.
Google är uppenbarligen imponerade och lägger nu, enligt TechCrunch, 147 miljoner euro eller runt 1,5 miljarder kronor för att köpa upp Pointy.
Vi ser fram emot att samarbeta med Pointy för att hjälpa ännu fler lokala återförsäljare att få upp sitt produktutbud online, säger Google i ett uttalande.
"Ett otroligt äventyr"
Förvärvet väntas vara klart inom de kommande veckorna, meddelar sökjätten.
De senaste sex åren har varit ett otroligt äventyr, och idag markerar starten på ett nytt kapitel. Från en liten start är vi mycket stolta över att kunna serva lokala återförsäljare i nästan varje stad i USA och på hela Irland, säger Pointy-grundarna Mark och Charles i ett uttalande.
Pointy ska fortsätta drivas precis som tidigare men med Googles resurser i ryggen.
I dag är ett stort steg framåt för Pointy, men det finns fortfarande en väldigt lång väg att gå. Vi är lika spända över framtiden som när vi började, säger grundarna.