ANNONS

Han nådde sitt drömmål - krossar 50 miljoner med megaresultat: "Betydande"

Daniel Sjögren, grundare, har all anledning att fira i poolen
Växte med över 800 procent.

Den svenska e-handlaren Bright Swimwear hamnade i fjol på listan över årets e-handelsraketer, med en tillväxt på strax över 100 procent. Bolagen på dessa listor brukar följa upp med en stark ökning även året därpå, men ofta med något lägre tillväxt. Så är inte fallet här.

ANNONS

Bright Swimwear har nu presenterat siffrorna för 2023 och bolaget tar sats och ökar omsättningen med hela 340 procent. Något som också innebär att grundaren Daniel Sjögren når sitt mål om att passera 50 miljoner, vilket han pratade om redan 2019.

Efter studenten kommer jag att fokusera på Bright Swimwear på heltid. Jag satsar på att omsätta cirka 50 miljoner kronor inom fem år. Det är ett mål som jag vet kommer bli utmanande men kul, sade han 2019.

Han lyckades. Försäljningen för 2023 landar på 54,5 miljoner kronor. Men det slutar inte där. För rörelseresultatet växer med över 800 procent till strax under 10 miljoner kronor. Ett resultat som inte ligger långt ifrån 2022-års omsättning på 12 miljoner kronor.

Under året har företaget genomfört strategiska investeringar i marknadsföring och omstrukturerat sin försäljningsstrategi. Dessa åtgärder har resulterat i en betydande ökning av omsättningen, skriver man.

Företaget med bas i Täby säljer dock globalt från start och man har en stark social närvaro med nära 430 000 följare på exempelvis Instagram.

LÄS ÄVEN: Superresultat första bokslutet - "det känns helt sjukt!"

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se