I slutet av förra året så meddelade medgrundaren Andreas Wedberg att han skulle kliva ner som Räckesbutikens vd, efter 11 år på företaget. Den första april i år så tog Björn Johansson över vd-stolen och Andreas Wedberg ska inte längre vara operativ i bolaget.
LÄS ÄVEN: Räckesbutikens vd lämnar efter 11 år: ”Dags att ta nästa steg”
Nu avslöjas dock omsättningen han lämnar bakom sig. Björn Johansson bekräftar nämligen att bolaget omsatte strax under 90 miljoner kronor med en vinstmarginal “en bit över 20 procent”.
LÄS ÄVEN: Han blir Räckesbutikens nya VD: ”Är mycket imponerad”
Detta betyder att Räckesbutiken har växt genom hela pandemin, från cirka 60 miljoner (2019) till 72 miljoner (2020) för att i fjol alltså nå runt 90 miljoner. Lönsamheten har också hängt med hela vägen.
Vi har uppnått en fin organisk tillväxttakt i alla länder de senaste åren, säger Björn Johansson till Ehandel.
För er som missat ledtråden i namnet så säljer alltså Räckesbutiken räcken av olika slag.
Sedan min start som vd den första april så har vi genomfört analyser inom ett antal områden i syfte att reda ut vad som krävs för att fortsätta öka tillväxttakten 2023 till 2025.
Vi har identifierat fler möjligheter inom produkt för att säkra ledarskapet inom ”skräddarsydda" räckeslösningar på nätet samt även relaterade produkter. Vi har identifierat nya marknader i Europa som vi vill lansera på samt även ett antal nyckelområden på befintliga marknader som vi vill stärka för att ytterligare hantera lokala behov per marknad. Det finns även ett antal områden inom köpupplevelsen och kommunikation som vi kommer arbeta med framöver.
Björn Johansson berättar att planerna kommer att detaljeras i höst. Men redan nu fyller man på med nytt folk för att ta sig an kommande utmaningar.
Vi söker nu ytterligare tre resurser inom Produktutveckling, Webbdesigner samt Digital Marketing Specialist för att kunna rivstarta arbetet med ovan punkter inför 2023 och vår kommande tillväxt.
Precis som många andra bolag så har även Räckesbutiken märkt av ändrade förutsättningar under det första halvåret 2022. Björn Johansson erkänner att de just nu inte riktigt ligger i nivå med planerna, men bolaget ska fortsätta att tuffa på.
Totalt har vi fortsatt vår tillväxt, och majoritet av våra marknader ligger i positiv tillväxt under 2022, jämfört med föregående år. Vi har även påverkats av stigande råvarupriser på exempelvis glas, aluminium och rostfritt. Men vi tog ett antal viktiga beslut under 2021 för att säkra inköpsvolymer för 2022, vilket medfört lägre påverkan än annars skett, berättar Björn Johansson.