Det finns fördelar och nackdelar med att bli viral på Tiktok.
Det hela började under ett sommarlov när Simon Bálogh fick jobb på en restaurang. Som en del av jobbet fick han också sköta arbetsplatsens sociala medier och insåg att restaurangbranschen lämnade mycket att önska när det kom till den digitala närvaron. Snart hade Simon Bálogh startat ett bolag som hjälpte krogar och restauranger med marknadsföring på sociala medier. Företagande skötte han vid sidan av gymnasiestudierna.
När pandemin slog till stannade krogvärlden upp och Simon Bálogh vände sig istället till musikindustrin. Ett par år senare upptäcktes han av två profiler från musikbranschen, Jonas Siljemark och Klas Lunding, som valde att investera i 21-åringens företagande. Hösten 2021 kunde Simon Bálogh flytta till Stockholm och satsa fullt ut på sitt bolag Butterfly effect.
Marknadsföraren bakom flera listettor
Sedan starten har byrån skött marknadsföringen åt ett tiotal listettor i Sverige och Norge och står bakom mängder av virala musikprojekt på Tiktok. Nu har man även börjat hjälpa varumärken att slå igenom på plattformen. Bland annat arbetar man nu med en internationell streamingtjänst och en välkänd e-handelsaktör.
Simon Bálogh och hans byrå vet hur man blir viral på Tiktok och enligt honom är det ingen större skillnad på att marknadsföra en artist eller ett varumärke.
Jag ser inga större skillnader i grundförutsättningarna, det handlar om att vara autentisk på rätt sätt. Det finns stor variation i vad som fungerar mellan olika artister, på samma sätt som vad som fungerar varierar mellan olika företag. Viral framgång handlar om att skapa känslor hos målgruppen, vilket uppnås genom autenticitet och relevans, säger Simon Bálogh till Influens.
Fördelar och nackdelar med att bli upptäckt på Tiktok
Tiktok har blivit en viktig plattform för många independent- och DIY-artister, kanske främst på grund av möjligheten att bli viral. Men enligt Simon Bálogh finns det även fallgropar med att bli viral och det är viktigt att även bygga ett starkt varumärke på lång sikt.
Tiktok är ett av många sätt för artister att bli upptäckta. En nackdel med att få en Tiktok-hit tidigt i karriären är, enligt min erfarenhet, risken att hamna i facket för one-hit wonders. Som artist måste du fokusera på att bygga ditt varumärke och fördjupa relationen med din fanbase även om du får stor framgång på Tiktok tidigt.
Håller det hemligt vem han jobbar med
Simon Bálogh är hemlighetsfull när det gäller vilka artister han jobbar med. Trots det säger han att det inte finns några problem med att deras arbete skulle konkurrera med sig själv.
Vi vill att artisterna ska vara stjärnorna, inte marknadsföringen bakom dem. Skivbolag och artister vi samarbetar med är medvetna om att vi har många kunder. Att vi har flera låtar högt på topplistorna samtidigt händer regelbundet, men varken musiken eller affärer i allmänhet är ett nollsummespel.
Tips för den som vill slå igenom på Tiktok
Enligt Simon Bálogh är det vanligaste misstaget på Tiktok att man fokuserar på att skapa engagerande innehåll och virala klipp, men glömmer att bygga ett eget varumärke.
Du måste skapa engagerande innehåll samtidigt som du bygger det varumärke du vill ha långsiktigt. De som lyckas med det har en enorm fördel.
För den som vill lyckas på plattformen, oavsett om det gäller att nå ut med sin musik eller sitt varumärke, har han framförallt tre tips.
Håll dig så relevant som möjligt, hitta ditt sätt att vara autentisk och våga testa olika idéer tills du börjar se resultat.