Hembiobutiken tog i maj hem utmärkelsen Årets e-handel 2023 inom kategorin Ljud & Bild, en utmärkelse de vunnit många gånger.
E-handlaren är uppenbarligen bra på att ta hand om sina kunder, något som också reflekteras i bolagets färska bokslut som sträcker sig fram till den sista februari i år.
Den senaste tiden har förstås präglats av tuffare tider och ökade kostnader, något Hembiobutiken inte varit immun mot.
Året har präglats av fortsatta utmaningar kring varuleveranser i de globala leveranskedjorna vilket fortsätter påverka förmågan att få hem produkter i önskad tid samt ökade inköpspriser. Detta är de huvudsakliga förklaringarna till det väsentligt minskade resultatet för året, jämfört med föregående år, skriver den prisade e-handlaren i årsredovisningen.
Rörelseresultatet går från 8,4 till 3,8 miljoner kronor, räkenskapsåret 2021/2022 till 2022/2023. Men hur gick det då med försäljningen? Jo, den är nästintill identisk med året innan. Omsättningen landar på strax över 103 miljoner kronor.
Företaget, som titulerar sig Sveriges ledande aktör på hembio, bedriver e-handel på Hembiobutiken.se. Bolaget har även två fysiska showrooms, ett i Stockholm och ett i Göteborg.