ANNONS

Halloween är inget som skrämmer Partykungen

Halloween är inget som skrämmer Partykungen

Julhandel i all ära men det finns fler högtider än så. Halloween är en av dessa och nätbutiker som säljer maskeradkläder har då chansen att tjäna sig en hacka. Partykungen.se är en av butikerna som ser en skrämmande uppgång under perioden. I år var inget undantag.

ANNONS

I USA är Halloween sedan länge en av årets största händelser med offentliga arrangemang och fester. Även i Sverige har högtiden vuxit till sig på senare år, något som nätbutiker med maskeradkläder garanterat inte har något emot.

För Partykungen.se, som arrangerade en fest dagen till ära, är Halloween till och med den viktigaste högtiden på året.

– Historiskt gör vi cirka 40-45 procent av vår årsomsättning i september och oktober inför Halloween och detta år är inget undantag. Bara under oktober månad sålde vi för nästan 20 miljoner kronor vilket är en närmast fördubbling mot året innan då vi under samma period hade en försäljning på 12 miljoner, säger Joel Svensson, VD för Partykungen.

Logistik, teknik och kundtjänst

Med hög försäljning kommer många utmaningar. Att hantera så många besökare har inneburit ett högt tryck på hemsidan, något man löst genom att installera en lastbalanserare som gör det möjligt att fördela trafiken till flera olika servrar vid hög belastning.

Samtidigt har kundtjänsten jobbat dygnet runt för att hinna med alla frågor. Man kompletterade även med en chat-funktion på hemsidan där besökaren fick svar på sina frågor i realtid. Sen har vi ju det där med e-handel och logistik.

– Vi har säsongsanställt över 30 extra lagerarbetare och för att hinna med alla beställningar har vi varit tvungna att jobba i skift. Som mest har vi haft 5 000 orders och 80 000 besökare under en och samma dag. Att jämföra med cirka 200 orders och 5 000 besökare per dag resten av året, säger Joel Svensson.

Lyckad avslutning

Det var dock inte bara jobb som gällde under Halloweenhelgen, det fanns även tid för nöje. Den utlovade festen i Gävles äldsta och läskigaste hus blev en succé enligt e-handlaren. Biljetterna sålde slut och fler än 500 besökare var på plats.

– Att äga hela ledet i form av försäljning av utklädnad till försäljning av biljetter till festen gör att det gynnar både varumärket samtidigt som vi bidrar till den totala omsättningen. Inte minst har det visast sig på antalet hämtordrar, det vill säga kunder som väljer att hämta sin order fraktfritt på lagret i Gävle, som nästan tredubblats jämfört med året innan.



Källa: Press
Foto: Partykungen

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se