Allt fler svenskar väljer hållbart. Enligt en ny undersökning så uppger 49 procent av de svenska konsumenterna att det sedan förra året har blivit viktigare för dem att köpa hållbara produkter och tjänster.
För bara några år sedan var det samhällshänsyn som fick företagen att lansera hållbara produkter. I vissa fall var hållbarhet mest ett PR-trick. Idag är det en nödvändighet att vara klimatmedveten. Konsumenterna förväntar sig hållbara produkter, även i branscher som inte ser sig som gröna, säger Andreas Jonason, managing partner på Simon-Kucher & Partners som genomfört studien.
Bara 5 procent av de tillfrågade anger att de sedan förra året har blivit mindre klimatmedvetna när de handlar. Och mer än hälften av dessa anger att de inte har råd att tänka på hållbarhet. 47 procent handlar samtidigt lika hållbart som i fjol.
Resultaten visar att det har blivit mer mainstream att handla hållbart. Konsumenternas krav på hållbara lösningar har påverkat flera branscher och sektorer, säger Andreas Jonason.
Trots prishöjningar
Han tvivlar inte heller på att trenden kommer att fortsätta trots inflation och tecken på en kommande lågkonjunktur.
Vi kommer att se mer av green-shaming, där det är socialt oacceptabelt inom vissa segment att köpa produkter som inte är hållbara, säger Andreas Jonason.
Studien ”The Global Sustainability Study 2022” har genomförts med datainsamling i juli och augusti 2022. Och den omfattar 11 711 konsumenter i 19 länder.
Globalt svarar 89 procent av deltagarna i år att deras konsumtionsbeteende och val har förändrats i riktning mot mer hållbara produkter de senaste fem åren, skriver Simon-Kucher & Partners.