En annan gemensam nämnare är att 29 procent av av företagen med ett aktivt hållbarhetsarbete säger att de har ungefär lika många män som kvinnor på chefspositioner. Det är mer än dubbelt så många, jämfört med de företag som inte har ett aktivt hållbarhetsarbete, där motsvarande siffra var 14 procent.
"Tenderar att bortprioriteras"
De ska även vara mer inställda på att AI-teknik kommer att bidra till förändring på jobbet. Det svarade i alla fall 25 procent av bolagen med hållbarhetsarbete, jämfört med 12 procent av bolagen utan ett aktivt hållbarhetsarbete.
Hållbarhet är något som tenderar att bortprioriteras i tider av lågkonjunktur. Trots det jobbar många aktivt med frågan, vilket är positivt. Det är intressant att många företag väljer bort hållbarhetsarbete på grund kostnaden, då vi ser att hållbara företag är mer lönsamma. Dessutom har de högre tillväxt, mer positiv syn på framtiden och är mer progressiva gällande både jämställdhet och ny teknik, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering och konsumtion på Svea Bank, i en kommentar.
Hållbarhetsfrågan har blivit en mycket viktig sådan under de senaste åren. Trots de svarar 47 procent att de satsar på hållbarhet för att framstå som ett starkt varumärke, medan 45 procent säger att det handlar om att uppfylla lagar och regler.
Nedan följer de siffror vi hänvisar till i artikeln. Siffrorna för bolag med ett aktivt hållbarhetsarbete redovisas först.
Hur var bolagets lönsamhet under 2023?
(Bolag med ej aktivt hållbarhetsarbete inom parentes)
- Mycket hög, 9 % (6 %)
- Ganska hög, 48 % (29 %)
- Ganska låg, 28% (36 %)
- Mycket låg, 8 %, (13 %)
- Hade nollresultat, 3 % (6 %)
- Hade förlust, 3 % (11 %)
- Vet ej, 1 % (0 %)
Hur var bolagets tillväxt under 2023?
(Bolag med ej aktivt hållbarhetsarbete inom parentes)
- Mycket stark, 9 % (5 %)
- Ganska stark, 48 % (32 %)
- Ganska svag, 28 % (33 %)
- Mycket svag, 5 % (17 %)
- Ingen tillväxt, 9 % (13 %)
- Vet ej, 2 % (0 %)