ANNONS

HÄllbarhet en konkurrensfördel

HÄllbarhet en konkurrensfördel

Men kunderna vill inte pröjsa.

ANNONS

E-handelsföretaget Nosto har tidigare slÀppt en rapport som visade att modekonsumenterna spenderar mer via mobilen Àn via nÄgon annan enhet.

LÀs Àven: Mobilen dominerar e-modehandeln

Och mer nyligen undersökte de hur modebutiker presterar i sociala kanaler.

LÀs Àven: Pinterest och Instagram ger högre snittorder Àn Facebook 

Företaget fortsÀtter att undersöka modebranschen och har nu slÀppt en ny rapport gÀllande hÄllbarhet inom sagda bransch. 

Över hĂ€lften vill ha en hĂ„llbar modeindustri

Det finns definitivt ett intresse för att modeindustrin ska bli mer hÄllbar Àn den Àr idag. 52 procent av de tillfrÄgade uppger att de önskar detta.

- HÄllbarhetsfrÄgan genomsyrar hela samhÀllet, och har blivit en konkurrensfördel inom modebranschen i Sverige, sÀger Nostos VD, Jim Löfgren, i ett pressmeddelande, och fortsÀtter:

- VÄr undersökning visar att detta skifte Àven hÄller pÄ att ske i Storbritannien och USA. Trots att konsumenter i dessa lÀnder inte Àr villiga att betala mer för hÄllbart producerade varor, kan man ÀndÄ se ett förÀndrat kundbeteende som betonar ökat ansvarstagande. Av de som vill ha en mer hÄllbar modebransch sÀger exempelvis 57% att de försöker behÄlla klÀder lÀngre eftersom det Àr bÀttre för miljön. Bland kvinnor stiger siffran till 60%.

Men fÀrre Àn en tredjedel vill betala för det

Undersökningen, som omfattade 2000 personer, Àr genomförd och jÀmt fördelad i USA och Storbritannien. DÀr man alltsÄ inte Àr överdrivet villig att betala mer för hÄllbart producerade varor. För Àven om mer Àn hÀlften önskade att industrin skulle bli mer hÄllbar, sÄ Àr det inte mer Àn 29 procent av de tillfrÄgade som kan tÀnka sig att betala mer för det.

Men det Àr inte bara pÄ andra sidan Nordsjön och Atlanten som man inte har lust att betala för miljövÀnligare alternativ. Det var inte lÀngesedan en annan undersökning, med svenska konsumenter, visade pÄ samma sak.

LÀs Àven: Unga sÀger att de vill e-handla hÄllbart - men gör det inte

ANNONS
Joakim Andersen
jocke@ehandel.se