ANNONS

Hållbara guldsmycken blev en succé: "Sålde för 50 000 första dagen"

Anna Wallander, grundare av och vd på Akind.

Tröttnade på gröna fingrar och startade egen e-handel.

ANNONS

När Anna Wallander tittade på smycken på nätet upptäckte hon att det saknas något. Hållbara, moderna smycken i guld till ett mer tillgängligt pris. Så hon skred till verket och i maj 2019 lanserades Akind. Och det visade sig direkt att hon var något spåren. Kunderna strömmade in direkt och har sen dess bara blivit fler och fler.

Vi lanserade Akind i maj 2019. Redan första dagen sålde vi för cirka 50 000 kronor. Det är svårt att veta vad man ska förvänta sig när man lanserar något nytt, men den positiva feedback vi fått på våra smycken från våra kunder är långt över våra förväntningar, vilket visat sig även i säljsiffrorna. Sedan lansering har vi växt med i genomsnitt cirka 50 procent per kvartal. Vi trodde att försäljningen skulle avstanna efter jul, men den har bara tickat på och januari ser ut att bli en av våra bästa månader hittills, berättar Anna Wallander, vd och grundare av Akind, för Ehandel.

En av anledningarna till den fina utvecklingen stavas sociala medier. Arbetet med influencers har betalat sig väl.

Vi säljer främst i Sverige men även en hel del i andra europeiska länder. Detta beror till stor del på närvaro i sociala kanaler. Resultatet syns mest när vi samarbetar med influencers som genuint tycker om Akind, vad vi står för och som generellt har en mer hållbar livsstil.

Varför har ni valt att jobba med äkta guld, som är återvunnet?

Det är svårt att hitta moderna smycken gjorda av guld. De flesta varumärkena i dag tenderar att fokusera på silver eller guldpläterade smycken som så småningom flagnar, eller till och med kan färga fingrarna gröna, men som trots detta kan kosta ganska mycket pengar. Det har hänt mig många gånger och till slut tröttnade jag. Istället för att spendera pengar på smycken som inte håller mer än ett år ville jag ha snygga guldsmycken, som faktiskt håller i tiden.

Dessutom är det viktigt för mig att bära produkter som tar hänsyn till vår planet och som har tillverkats på ett hållbart sätt. Men jag hittade inte något som jag tyckte om, och på den banan växte idén om Akind fram. Det var tydligt att guld skulle vara kärnan i Akind och att guldet skulle vara 100 procent återvunnet. Att återvinna guld kräver betydligt mindre resursanvändning och minskar avsevärt utsläpp till luft, mark och vatten än att utvinna guldet genom gruvbrytning.

"Alltmer aggressiv i sin brytning"

Hållbarhet och tillgänglighet har blivit två viktiga riktmärken för det nystartade bolaget. Det gäller inte bara guldet, utan även ädelstenarna. Därför har man fokuserat helt på labbodlade diamanter i stället för traditionella, som för mycket bekymmer med sig. Dessutom är de ungefär 30 procent billigare att framställa.

Diamantbrytning är extremt förödande för miljön. I takt med att gruvor börjar sina blir man alltmer aggressiv i sin brytning, vilket oundvikligen förstör ekosystem och vilda livsmiljöer. Gruvdrift har den största koldioxidavtrycksformen av all mänsklig aktivitet. Dessutom har den gruvbaserade diamantindustrin en lång historia av brott mot mänskliga rättigheter. Och även om det har skett reformer så pågår fortfarande en stor handel med bloddiamanter.

En labbdiamant har samma kemiska, optiska och fysiska egenskaper som en gruvdiamant, vilket innebär att det är exakt samma produkt, bara framställd i en annan miljö med cirka sju gånger mindre miljöpåverkan än gruvdiamanter. Att tillverka diamanter i labb ger en otroligt hög kvalitet. Diamanter som odlas i labb har nästintill inga föroreningar, till skillnad från gruvdiamanter. Detta innebär att labbodlade diamanter generellt har betydligt högre kvalitet än gruvdiamanter.

En av utmaningarna med att sälja lyxprodukter på nätet är att kunder gärna vill få både en butiksupplevelse och även möjligheten att pröva och titta närmare på produkten innan ett eventuellt köp. Men det är inget som Akind upplever har påverkat deras verksamhet negativt. I stället har man anpassat sig med fri frakt och fria returer för en så friktionsfri och positiv shoppingupplevelse som möjligt för kunden.

Enligt vår mening är smycken en tacksam produkt att sälja online. Dessutom finns i princip inga storlekar att överväga, förutom ringar. Det finns alltså en begränsad möjlighet för kunden att köpet inte uppfyller förväntningarna.

Vi jobbar flitigt med allt ifrån kundbemötande till paketering av våra smycken. Vi ser våra kunder som våra främsta ambassadörer. För att vidare lyckas med att endast sälja online fokuserar vi mycket på att vara tydliga genom foton och beskrivningar om hur våra smycken sitter och ser ut, exakta mått, olika kombinationer och så vidare. På så vis får kunden en klar bild av smyckena och vad man kan förvänta sig. Vi har än så länge inte känt att vår affärsmodell är problematisk. Vi har knappt några returer och ytterst få byten.

"Utesluter inte butiker"

Men man är heller inte främmande för att en dag öppna dörrarna till en eller flera egna butiker. Även om det i dag inte är det lättaste, när man valt att kapa så många mellanhänder som möjligt i kedjan för att hålla priserna nere.

Tidigt i utvecklingen av Akind beslutade vi oss för att arbeta 100 procent utan mellanhänder. Vi ville erbjuda smycken till hög kvalitet av äkta guld och till ärliga priser, och för att lyckas med det behövde vi skala bort alla mellanhänder. Istället arbetar vi direkt med våra fabriker och tillverkare och säljer direkt till konsumenter via nätet. Det utesluter dock inte att vi kan komma ha våra egna butiker framöver.

En annan viktig faktor för Akind har varit att öppet kommunicera ut sin generella prissättningsmodell på hemsidan. Inte ett unikt, men ändå ganska ovanligt inslag i branschen i dag. Också en viktig del att skapa trovärdighet ut mot kund.

Finns det några planer på att ha 100 procent transparent prissättning genom att visa den kedjan under respektive produkt på produktsidan?

Vi har fått mycket positiv feedback för att vi är transparenta med vår prissättning och planerar att utveckla det ytterligare, men exakt när och hur återstår att se.

"Vår mål är att förändra hur vi konsumerar"

De är fortfarande ett ungt och piggt bolag, men ambitionerna är höga och framtiden ser spännande ut om utvecklingen fortsätter i nuvarande takt. Nästa steg är att vidareutveckla hemsidan för att bland annat anpassa köpprocessen för de internationella kunderna. Året bjuder även på nya produktsläpp.

Vad är det långsiktiga målet för Akind?

Akind är ett smyckesmärke för medvetna kvinnor; ett märke som alltid sätter design, kvalitet eller hållbarhet högst. Vi utvecklade Akind i syfte att ge fler kvinnor möjlighet att bära smycken av hög kvalitet genom att skala bort onödiga kostnader, utan att kompromissa på miljön. Vårt mål är att förändra hur vi konsumerar smycken för att bli mer hållbara, och för att lyckas måste vi vara inkluderande och göra det enkelt för så många som möjligt att göra det valet.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap