Hyber, som hyr ut barnprodukter, Matsmart, som säljer matvaror i risk för att slängas, och återbrukssajten Sellpy har slagit sina kloka huvuden ihop. De kallar sig climate tech-bolag och nu ska de göra en gemensam satsning vid namn Cirkulära Familjen.
Det som svetsar oss samman är viljan och övertygelsen att hållbarhet måste betyda bättre, roligare och enklare, snarare än de motsatser som man ibland känner att begreppet förknippas med idag. Därför satte vi oss ner och snackade om hur vi tillsammans skulle kunna inspirera till en hållbar livsstil som känns precis så: bättre, säger Olivia Beke Rothschild, grundare av Hyber.
Den cirkulära familjen finns dock inte ännu men sökandet har nu inletts med hjälp av sajten cirkularafamiljen.se.
Det känns jättekul att göra det här ihop och vi är så taggade att sätta igång. Vi hoppas att vi får många ansökningar från familjer som vill bli cirkulära familjen, säger Josefin Fridstrand, Sverigechef för Matsmart.
Familjen, som ansöker och väljs ut, ska sedan testa olika sätt att leva mer cirkulärt och det hela ska utmynna i en serie på YouTube, där de första avsnittet planeras till hösten.
Just nu är det väldigt spännande. Vi vet ju ännu inte vilka som är den cirkulära familjen - eller vad den här resan kommer att landa i. Men vi satsar på att släppa första avsnittet med familjen i höst, då får vi veta mer, säger Alma Riihelä, Sverigechef på Sellpy.