E-handlare runt om i landet rustar för fullt när Black Friday nu närmar sig, vissa till och med för en hel Black Week. CDON är en av de som hoppar på tåget i år igen efter förra årets försök att etablera en svensk e-handelsdag.
Något man gjorde tillsammans med ett antal e-handlare, bland annat Zalando som också satsar vidare på Black Friday.
– Förra året var Black Friday väldigt lyckat för oss. Vi sålde mer än tre gånger så mycket jämfört med en vanlig fredag, vilket motsvarar mer än 10 lastbilar fulla med paket till våra nordiska kunder. Vi ser fram emot julhandeln även i år, eftersom våra kunder uppskattar att shoppa på ett och samma ställe och gärna slipper julstressen i butikerna, säger Michael Lindskog, Country Manager Nordics för Zalando.
Dagen som omsätter mest
En annan e-handelsjätte som laddar batterierna är Komplett.se. I Norge har Komplett kört Black Friday i fem år och även i Sverige börjar det ta sig. Enligt Erik Johannesson, Sälj- och marknadschef för Komplett.se, är julhandeln redan igång så smått. Men under Black Friday sker en klar upptrappning i intensitet.
Han konstaterar också att Black Friday har blivit dagen som omsätter mest på hela året och i år väntar man sig runt 300 000 kunder.
– Våra prognoser visar att fler och fler väljer att handla sina julklappar på nätet för att spara tid i en hektisk period och resultatet av Black Friday berättar faktiskt något om hur julhandeln kommer att bli, säger Erik Johannesson.
Källa: Press (1, 2)
Bild: Komplett