ANNONS

Hack i skivan för CDON i tredje kvartalet – köper Adlibris-bolag

CDON:s nytillträdda vd Peter Kjellberg
CDON/Pressbild

CDON gör mångmiljonförlust – men växlar upp med förvärv.

ANNONS

CDON ser tillbaka på ett omväxlande tredje kvartal – med både upp- och nedgångar i försäljningen. När perioden nu summeras så rör det sig på totalen dock om sjunkande omsättning – och ett kraftigt minusresultat.

Den totala nettoförsäljning dalade ned till 113,6 miljoner kronor – jämfört med 155 miljoner för Q3 i fjol. Det motsvarar en aktiekurs på -1,30 kronor (5,83). Resultatet blev en riktigt dyster historia: -3,2 miljoner i Q3 – och -30,8 miljoner för perioden januari till och med september. Bruttomarginalen ökade samtidigt till 44,4 procent (36,5).

Halverad omsättning

Nettoförsäljningen inom affärsområdet CDON Marketplace var ned med 3 procent till 47,6 miljoner (49,1), medan nettoförsäljningen inom affärsområdet CDON Retail uppgick till 66 miljoner – nära en halvering jämfört med Q3 i fjol (105,9). CDON Marketplace hade en bra utveckling i början av kvartalet. Men därefter saktade tillväxten ned i slutet av juli, för att sedan ta fart uppåt igen i september.

Och e-handlaren är ändå till synes positiv om framtiden:

Ett internationellt jämförbart bolag som Bol.com i Holland har bevisat att lokala marknadsplatser har en stark usp – då de tagit en marknadsandel på 20 procent på sin lokala e-handelsmarknad. Och vi ser ingen anledning till varför inte vi skulle kunna uppnå motsvarande nivå i Norden, skriver CDON-styrelsen i kvartalsrapporten.

För att nå dit ska man främst stärka kundupplevelsen. Det handlar bland annat om att förbättra sökfunktionen och minska förekomsten av dubbletter på sajten. E-handelns verktyg för prisjämförelser ska också slipas, framgår det. Allt detta sammantaget ska leda till CDON tar en betydande marknadsandel på den nordiska e-handelsmarknaden – som uppges vara värd runt 250 miljarder kronor.

Köper Discshop

Efter spekulationer bekräftas det nu även på torsdagen att CDON köper e-handlaren Discshop från Bonnier-ägda digitala bokhandlaren Adlibris. Discshop, grundat 1999, säljer bland annat filmer, musik, dator- och tv-spel. Adlibris köpte webbshoppen 2012, men har nu bytt strategi – och väljer därmed att avyttra dotterbolaget. Vad CDON betalar för e-handlaren har parterna valt att inte offentliggöra.

Discshop har skänkt mycket glädje till våra kunder genom åren. Men i samband med vår nya strategi, där vårt fokus är på böcker, har vi beslutat att inte genomföra de investeringar som vi bedömer behövs för att fortsätta vara framgångsrika inom segment film och tv-spel, kommenterar Jonas Karlén, vd för Adlibris, i ett pressutskick.

Ny vd

På torsdagen stod det även klart att CDON får en ny vd. I maj månad meddelade nämligen e-handlarens dåvarande vd Kristoffer Väliharju att han lämnar bolaget för gott. Hans efterträdare blir Peter Kjellberg, som närmast kommer från det börsnoterade bolaget Dometic Group, en globalt verksam koncern inom fritidsfordon.

LÄS ÄVEN: Han blir CDON:s nya VD: ”Har en stark vision”

David Gustavsson
david@ehandel.se