Amazon och bokförlaget Hachette lyckades efter mycket om och men lösa sin flera månader långa offentlig dispyt som bland annat berodde på prissättningen av e-böcker. Men även om e-handelsjätten snart återgår till normala leveransnivåer av det franskägda förlagets böcker, experimenterar Hachette nu med nya sätt att sälja böcker.
Bokförlaget planerar nämligen att kränga sina titlar via Twitter, mikrobloggen som tagit allt fler kliv närmare e-handeln den senaste tiden. Något som ska göras med hjälp av e-handelsföretaget Gumroad som sedan tidigare hakat på Twitters e-handelståg.
Lockrop på Twitter
Än så länge är det bara ett fåtal författare som deltar i försöket att omvandla tweets till bokförsäljning. Bland dessa finns Amanda Palmer och astronauten Chris Hadfield, men de som köper en bok får något extra utöver bara en bok.
Båda kommer att inkludera en liten gåva till de som handlar via Twitter. Palmer slänger med en sida från det ursprungliga manuskriptet av boken, The Art of Asking, komplett med sina egna anteckningar samt kommentarer från sin redaktör samt sin man och författarkollega, Neil Gaiman.
Hadfield kontrar med bland annat ett signerat originalfoto. Att man inkluderar en liten bonus är troligtvis för att locka kunder, som normalt hade hoppat vidare till Amazon, till att istället prova köpa direkt från Twitter.
Källa: The Verge
Foto:Aaron Durand, Twitter