CDON Group meddelade igår att de lanserat Bodystore.de i Tyskland. Det som slår oss är att Bodystore.de ser ut precis som Gymgrossisten.com, utan julpyntet. Vilket inte är så konstigt eftersom det är en systerbutik till Gymgrossisten.
Inom CDON Groups segment Sport & Hälsa finner vi två butiker, Gymgrossisten.com och Bodystore.com, den första är mer inriktad mot träning och den andra satsar på hälsokost. Nu verkar dessa varumärken blandas i andra länder. Vi förstår dock att Bodystore passar bättre utomlands. Tidigare i år fick även Danmark en gymgrossist med Bodystores namn. De i Norge fick dock originalnamnet, Gymgrossisten.no.
Frågan är vad som händer om Gymgrossisten ska gå globalt. Då gissar vi att den svenska hälsokostbutiken får maka på sig.
CDON Groups nya VD och koncernchef, Paul Fischbein, har följande kommentar gällande den tyska nätbutiken:
- Lanseringen av Bodystore på den tyska marknaden ligger i linje med vår tillväxtstrategi att bredda vårt produktutbud, expandera våra verksamheter geografiskt och addera nya varumärken till vår portfölj.
De rapporterar samtidigt att deras segment Sport & Hälsa omsatte 280 miljoner kronor, januari till september i år. Detta var en ökning med 32 procent jämfört med samma period föregående år. Vilket, enligt CDON Group, bland annat är en effekt av den geografiska expansionen.
Källa: press