ANNONS

Gyllene konceptet höll - även i bistrare tider: "Visar på förmåga"

Puia Shamsossadati, grundare och vd på Golden Concept

Lyxen lever, trots tufft klimat.

ANNONS

Vi har vid ett flertal tillfällen skrivit om e-handlaren Golden Concept, som säljer exklusiva skal till bland annat Iphone och Apple watch.

Det handlar om lyxiga produkter med prislappar i det övre premiumsegmentet. Därför var vi nyfikna på hur det har gått för bolaget under dessa bistrare tider. Svaret vi finner är att de, trots läget, verkar vara motståndkraftiga även i ett pressat ekonomiskt klimat.

Omsättningen sjönk från 83,8 till 75,9 miljoner kronor och resultatet, efter finansiella poster, backade från 35,8 till 22,1 miljoner. Tydliga rörelser nedåt, men affären håller ihop. Dessutom stärkte man sin soliditet från 66 till 74 procent - den bästa noteringen hittills för bolaget.

Under 2022 uppvisade Golden Concept AB en robust ekonomisk prestation, med en omsättning i nivå med föregående år. Trots de rådande ekonomiska utmaningarna lyckades företaget behålla sin marknadsandel, vilket visar på företagets förmåga att hantera de påverkningar som krig och inflation haft på ekonomin, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Men det finns mer kvar att uträtta och därför fortsätter utvecklingen av fler nya produkter, för att kunna växa igen. De skriver att de investerade betydande resurser i produktutveckling och innovation under 2022.

Bolaget har strävat efter att vara i framkant när det gäller design och teknologi för att skapa differentiering och ett starkt varumärke. Samtidigt har man också fokuserat på att förbättra sina interna processer för att effektivisera produktutvecklingen och snabbare kunna lansera nya produkter på marknaden, står det att läsa.

Vi kan även konstatera att bolaget har investerat på personalsidan, då man under året växte från fem till tolv anställda.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap