ANNONS

Gunnar Wetterberg: Stäng av nätets värsta snyltare

Gunnar Wetterberg: Stäng av nätets värsta snyltare

Returer kostar e-handlare stora pengar, och för många är fria returer ett nödvändigt ont för att stå sig i konkurrensen. Men det finns också konsumenter som utnyttjar ångerrätten på ett tvivelaktigt sätt. Nu flaggar Expressens Gunnar Wetterberg, för att man bör stänga av nätets värsta ångermissbrukare.

ANNONS

I december skrev vi om en tyskt studie från, Frankfurt School of Finance and Management, som omfattade 5,9 miljoner köp av sammanlagt 166 000 kunder hos en stor tysk e-handelsfirma.

Den visade att 5 procent av kunderna returnerade 80 procent av de varor som de hade köpt. Studien visade även att 1 procent av kunderna skickade tillbaka minst 90 procent av sina inköp, och att vinsten för e-handlaren skulle ha varit nästan 50 procent högre utan returkostnader.

Varje retur kostar mellan 6 och 18 dollar, visar andra studier, och det är exklusive kostnader för produkter som kommer tillbaka från kunder i osäljbart skick. Det här är ett något som berör många e-handlare, men även konsumenter, och i en ledare belyser Expressens fristående kolumnist, Gunnar Wetterberg problemet.

Här belyser Wetterberg hur reglerna om ångerreturer kom till för att stärka konsumenterna, men att de också kan missbrukas på andra konsumenters bekostnad.

Han tar bland annat upp ett välkänt tyskt fenomen, något som kallas Zalandoparty, och som innebär att tyska tonåringar beställer mängder med kläder från e-handelsjätten som de sedan festar loss i. När helgen väl är över går kläderna i retur.

Vill se hårdare tag

Wetterberg är noga med att påpeka att Ångerveckan var ett stort framsteg för konsumentskyddet när den kom, och det ligger i e-handelns intresse att den fungerar för att kunderna ska våga handla på nätet. Det systematiska utnyttjandet av returmöjligheter är dock ett problem, och svårt att reglera.

– Om nätsnattarna inte ska fördärva handelns möjligheter för alla måste e-handeln få lov att värja sig, skriver Wetterberg.

Han skriver också hur det daltas för mycket med problemköpare och Zalandopartajare. Till stor del för att e-handlare är rädda för dålig publicitet, bland annat i sociala medier, något som vi vet kan sprida sig som en löpeld. Men det tycker inte Wetterberg ska hindra e-handlare.

– Som e-konsument har jag ingen som helst lust att se nätfirmorna fjäska bort mina pengar på Zalandofestare. Det är rimligt att bolagen helt enkelt stänger av kunder som returnerar skadade varor eller skickar tillbaka 80 eller 90 procent av allt de köper. Om bolagen skyltar öppet med sina regler kan det bli tvärtom. Jag e-köper hellre från handlare som håller efter okynnesreturerna, då vet jag att jag får bättre valuta för pengarna, skriver Wetterberg.

Källa: Expressen

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se