SERIE: UGC-kreatörerna
Erbjuder utbildning för den som vill bli certifierad kreatör.
Alexandra Bylund är, tillsammans med Maria Lennberth ansvarig för UGC-skolan, en onlineutbildning för den som önskar bli en UGC-kreatör. Att både kreatörerna och kurserna ökar i raketfart är knappast något hon har missat. Hon har flera år av arbete inom sociala medier och onlineutbildningar bakom sig och har under det senaste året själv arbetat med att skapa UGC-innehåll.
Just inom UGC så har det tagit en riktning att många som har lärt sig UGC börjar direkt utbilda andra i det. De kör både på TikTok och Instagram utbildande content om UGC för att lära andra.
Att kreatörerna även säljer kurser för att utbilda andra är inget som behöver vara fel, enligt Alexandra Bylund. Enligt henne är det en självklarhet att man ska kunna tjäna pengar på att lära ut något man är bra på. Samtidigt håller hon med kritikerna om att det finns en risk att man missar affärsbiten.
Det är en sak att du kan skapa content, men det är en helt annan sak att förstå säljet - för det är ju mycket det som det handlar om. Det är skit samma hur snyggt content du skapar om inte det säljer, säger hon och fortsätter:
Det kan ju vara så att många är duktiga på att skapa content och vill dela med sig av den biten men det finns en risk att man missar affärsbiten. Som vad företag söker just nu eller vad för typ av videor som går bra och vilka videos gemene personer klickar på.
“Det är lätt att få uppdrag, det är sant”
Även om Alexandra Bylund kan hålla med om att en del använder ett språk och en retorik för att sälja in möjligheten och sina kurser, som påminner om multi level marketing, så har hon svårt för att helt köpa kritiken. Förutom att det inte “finns någon som sitter i toppen” så menar hon att det faktiskt finns en hel del sanning bakom hyllningarna till branschen.
Det är väldigt lätt att få UGC-uppdrag, det är sant. Det är mycket lättare än att till exempel ta uppdrag som influencer, vilket både kräver följare och kanske flera år av arbete med sina sociala medier. Det tar mycket längre tid att hitta samarbeten som influencer än att få uppdrag som UGC-kreatör.
UGC har ökat i raketfart och branschen har förändrats snabbt på bara ett år, vilket såklart ställer krav på kreatörerna att utvecklas, samtidigt tror Alexandra Bylund inte att branschen nått sin pik än.
Det håller på att explodera men det har inte exploderat helt än.
Friheten lockar
Att det blivit så populärt att bli en UGC-kreatör tror Alexandra Bylund till största del beror på friheten. Hon säger att många drömmer om att vara platsoberoende och om en annan vardag än den de sitter i just nu.
Jag tror att många drömmer om den här friheten som det pratas mycket om när det pratas om UGC, och som jag faktiskt verkligen just nu kan skriva under på att jag förstår. Jag förstår det eftersom det är så enkelt att få uppdrag och just att för att om man kontaktar företag som redan jobbar med UGC så behöver man inte sälja in konceptet. De kan konceptet och de har sett framgången i det.
Samtidigt får det ändå sägas vara frihet under ett tungt ansvar. Åtminstone för den som vill satsa på att vara UGC-kreatör på heltid. Även om det är lätt att få uppdrag krävs det mycket tid och energi för att kunna leva på det. Rekommendationen för de som går en kurs på UGC-skolan är att ta minst 3000 kronor per uppdrag. Enligt Alexandra Bylund är det många företag som erbjuder mycket mindre än så.
Det är ju lite om man jämför med vad det kostar att göra samarbete med en medelstor influencer. Vissa företag vill betala 500 kronor eller 1000 kronor men vi har sagt att nivån bör ligga på minst 3000 kronor plus moms som standard. Då kan man ju tänka sig att man behöver lägga väldigt mycket tid och ta sig an väldigt många uppdrag för att kunna tjäna en bra månadslön.
Startade UGC-skolan
Idén till UGC-skolan växte fram under våren och sommaren 2023. Då hade Alexandra Bylund flera webbutbildningar och många år inom sociala medier bakom sig. Hon hade också börjat arbeta med att skapa UGC-innehåll. Tillsammans med Maria Lennberths erfarenheter inom UGC såg de möjligheten att erbjuda en utbildning som fokuserar på både produktion och försäljning.
Maria har jobbat jättemycket och verkligen nischat in sig på UGC och älskade att göra UGC. Hon har gjort mycket mer UGC än jag och också startat en byrå som matchar kreatörer med företag.
Under utbildningens gång får kursdeltagarna fiktiva uppdrag av kursledarna, som de sedan får lämna in för feedback.
Vi tittar igenom hela videon och kommer med jättemycket feedback och så blir man godkänd eller inte godkänd och vi är ganska hårda för att man ska bli certifierad. Det får inte vara för långt mellan klippningarna och det får inte vara ojämnt ljud och så vidare, vi är väldigt noggranna.
Utöver att man som kursdeltagare får lära sig att skapa innehåll och bli bekväm framför kameran fokuserar UGC-skolan också mycket på sälj och avtal. Det handlar bland annat om hur man kontaktar företag, vad man bör ta betalt och hur man skriver avtal. Vid sidan om utbildningen finns också en gruppcoaching där kursledarna bland annat håller i livesessioner för att uppdatera medlemmarna i gruppen om vad som händer i branschen och guida dem i sitt fortsatta arbete.
Vi har ju en grundutbildning som man går under några veckors tid, sen har vi ju vår Facebookgrupp där vi kör live sessions hela tiden. Där berättar vi vad som gäller just nu och håller gruppens medlemmar uppdaterade om trender och förändringar i branschen och folk kan ställa frågor. Så vi är med hela vägen.
Behöver man gå en kurs för att börja jobba med UGC?
Nej, alltså om du kan skapa content eller kanske har jobbat lite med sociala medier, du kan lite appar och verktyg, förstår hur du fångar en publik, vet din målgrupp och vet hur du ska ta kontakt med företagen och och vad som säljer.
Däremot tror hon att det kan vara en trygghet att gå kurs inom UGC, med tanke på hur nytt allting är och hur snabbt branschen utvecklas. Samtidigt som kursen kan ge en bättre förståelse för branschspråket, hur man skriver avtal och vad som är rätt pris att ta.