ANNONS

Grundaren talar ut om historiska investeringen: "Vill bli ett storbolag"

John Henric är en riktig solskenshistoria för grundarna Nicklas Nordberg och John Ekström (t.h)

"Tänkt mycket på hur vi vill leva våra liv".

ANNONS

I dag kom beskedet att John Henric för första gången tar in externt kapital, 70 miljoner för att vara exakt, och lägger till Eequity i ägarlistan. Men varför just nu? Grundarna Nicklas Nordbergh och John Ekström har drivit bolaget sedan 2008 i egen regi. Men på den resan John Henric är ute på nu, så krävs det lite mer. Även om det inte var en nödvändighet.

Jag kan säga att vi inte behöver ta in kapital, för att vara lite krass. Vi gör vårt bästa tillväxtår sett i både kronor och procent. Vi går från 83 till runt 140 miljoner när verksamhetsåret avslutas sista april. Men de här pengarna gör också att man kanske vågar göra lite mer, testa lite saker, vågar göra misstag. Att man kan satsa och skala upp och anställa seniora personer lite tidigare, säger John Ekström till Ehandel.

Utöver att det underlättar för John Henrics tillväxt ska pengarna också göra tillvaron bättre, både för grundarduon och de anställda.

Vi har tänkt mycket på hur vi vill leva våra liv. Vi har gjort det här i 13 år och det är så kul. Men ska vi orka göra det 13 år till, med lika stort driv och ha lika roligt så måste man vara inspirerad och känna det där pirret, säger John Ekström och fortsätter:

Allt började med wholesale, sen vidare till butiker, e-handel och lansering i flera olika länder. Så för att hålla gnistan på samma nivå, behöver vi x antal seniora personer. Att få möjligheten att inspireras av andra. Bygga organisation, sätta processer, styrelse och ledningsgrupper. Sätta en struktur.

Ska agera som storbolag

Att växa snabbt kommer nämligen även det med sina utmaningar. Särskilt när man är ett bolag med färre anställda.

Nu har vi visserligen vuxit och gått bra, men det har gått lite fort och det blir lite på bekostnad av personal, manualer och ägare ibland. Vi vill bli ett storbolag och då krävs det att vi agerar som ett.

Att det blev just Eequity som blev den första externa investeraren i bolaget är heller ingen slump. John Ekström berättar att grundarduon föll för den modell som de jobbar med och att den passar herrmodehandlaren som handen i handsken.

De jobbar mer med djupdata, som life time value och vad det kostar att anskaffa en kund, istället för att stirra sig blinda på ROI. Det är något som vi själva också varit lite kritiska till.

De har också miljötänket. Att skapa miljöpolicys som man sen ska följa, så det inte bara blir tomma ord, är ett stort jobb. Man vill ta fram något man kan stå för. Vi ska till exempel lansera vår första kollektion av återvunna jeans. På sikt vill vi bygga in 20 till 40 procent, kanske till med 100 procent, återvunna material i våra kollektioner.

Öppnar för notering

Exakt hur stor ägarandel Eequitys 70 miljoner har givit dem vill man inte avslöja. Men John Ekström säger att han och Nicklas Nordbergh fortfarande har en "stor majoritet".
Om vi tittar på lite längre sikt, kan en notering på börsen vara ett alternativ?

Vi kommer att vara öppna för allt. Vi har en plan som sträcker sig på mellan fem och sju år. Och om vi känner att vi har lika kul och samma driv så kanske vi väljer en viss typ av nya investerare, eller en börsnotering. Men det kan också vara så att man känner att det fortfarande är väldigt kul, men att det gått 15 till 20 år och att vi vill sitta i styrelse och äga en mindre post, eller inget alls.

Vi ser John Henric som en levande organism, som ska få bästa möjliga förutsättningar utvecklas. Så vi kommer att fatta det beslut som vi ser är bäst för det ändamålet. Oavsett om det är med eller utan oss.

Vi ser många e-handlare som sliter just nu, med ett förändrat omvärldsläge. Hur ser den dagliga verksamheten ut för er i år, jämfört med 2021?

När vi lyssnar runt hör vi samma sak. Men vi ökade med 110 procent i e-handeln under februari. Till och med butikerna hade sitt bästa februari någonsin. Det trots att vi haft en smärre katastrof och blivit påverkade av corona. Vi har bara fått 20 procent av vårkollektionen, så vi har inga tröjor, inga kavajer och under halva mars inga skjortor heller. Ändå ökade vi 80 procent online i mars. Även solglasögon, badbyxor och linneskjortor fattas oss just nu. Men allt kommer nästa vecka, äntligen.

Så att säga att det råder gott hopp om livet hos John Henric är nog en underdrift. John Ekström låter i alla fall mycket positiv. Och tittar man på siffrorna så är det inte svårt att förstå varför.

Om man leker med tanken att vi fått de här produkterna i tid hade vi nog kunnat öka 100 till 150 procent varje månad här i inledningen av 2022. Men i april blir det nog för första gången ett litet tapp. Vi väntar oss att växa 50 till 70 procent här, avslutar John Ekström.

ANNONS
Nils Lund
nils@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!