I veckan berättade Ehandel om det väldoftande bokslutet från e-handlaren Moss & Noor – som bland annat säljer deodorant, duschkräm och torrschampo.
Förra året dubblade e-handlaren snudd på sin försäljning till 2,9 miljoner kronor – från 1,5 miljoner året innan. Det blev även en liten vinst på i för sig ynka 2 000 kronor. Men det var likväl svarta siffror, jämfört med en förlust på -21 000 konor året innan.
LÄS ÄVEN: En doft av framgång – e-handlaren dubblar igen: ”Kanonår”
Vi kontaktade vd:n och grundaren Tom Flumé för att be honom förklara sig.
Vi springer inte på alla trender, utan vi gör två till tre saker bra. Riktigt bra. Resten struntar vi i. Min upplevelse är att många varumärken springer på varenda trend som kommer. Oavsett om det är inom growth eller marknadsföring, säger Tom Flumé till Ehandel.
Hur ser du på försäljningen framåt?
Planen är att dubbla omsättningen i år igen, men med bibehållen lönsamhet. Fokus ligger nu på att skala organisationen och att få in ambitiösa och hungriga personer. Vi tittar just nu på åtta nya marknader i Europa samt Indien, Kanada, USA och Mexiko.
Det blev en vinst på 2 000 spänn. Kommer de svarta siffrorna hålla i sig i kommande rapporter?
Haha, förhoppningsvis blir det lite mer i framtiden. Vår bruttomarginal gick från 15 till 50 procent under året. Om vi fortsätter göra det vi ska borde vinstmarginalen öka i takt med att omsättningen stiger. Då bör det rinna ner mycket mer på sista raden.
Halverar din marginal
Nya återförsäljare är också på väg in. Man närmar sig nu full distributionstäckning i Norden.
Och vi satsar på online-återförsäljare. Hela vårt koncept är byggt för att prioritera online. Många tycker vi är knäppa. Det går emot hur hela branschen är strukturerad, säger Tom Flumé och fortsätter:
I normalfallet ska det först utvecklas ett koncept under två års tid. Sedan ska det lanseras av en dyr pr-byrå med en stor och bred produktportfölj, där du lovar bort exklusivitet till offline-återförsäljare, med löften om att kampanja järnet. Online-återförsäljare ses som andra gradens partners. När du sedan går på export så knyter du upp distributörer som halverar din marginal och lovar guld och gröna skogar.
Går online direkt
Genom att från början sälja till andra e-handlare så slippar man flera mellanled, säger han. Och man når fler kunder snabbare.
Du kan skippa distributören. Genom att direktleverera till online-återförsäljare kan du snabbt och effektivt ta dig in på nya marknader utan större insatser och till bättre marginaler.
Inom kort släpper Moss & Noor även en helt ny produktserie – och planen är att dubbla sortimentet inom tolv månader.
Vem är er största konkurrent idag?
Generiska apoteksvarumärken och de som ligger i vår prisgrupp, exempelvis Rituals, Emma S och Weleda.
På medvetandenivå är vi rätt ensamma. Det finns inga varumärken som byggt hela sitt existensberättigande på träning. Det finns inget Nike inom hudvård i dag. Många företag har gjort det här tidigare, men inom andra produktkategorier. Framför allt inom "functional food", där Vitamin Well-gruppen med varumärkena Nocco, Vitamin Well, Barebells sticker ut.
Nobbar riskkapital – och börsen
Behöver man då fylla på med mer kapital framöver för att kunna växa? Nej, är To Flumés korta svar. Bolaget är välmående. Det finns inte heller några planer på en notering i närtid.
Så länge bolaget är lönsamt och växer så finns det inte anledning att ta in mer pengar, som syftet ofta är med börsnoteringar. Bolaget är byggt för att hålla över tid och generationer, inte för att säljas ut.
Däremot är han öppen för förvärv och/eller att lansera nya varumärken inom gruppen.
Vi har en rätt stark position med direktförsäljning till Nordens allra största återförsäljare och snart även ett gäng i norra Europa. Det finns uppenbara synergier att stoppa in nya varumärken i denna grupp.