Vi besökte idag E-handelsdagen på E-commerce Park. Ett årligt event där man bland annat tackar av den senaste kullen av inkubatordeltagare. Karsten Deppert som är medgrundare till E-commerce Park inledde dagen med att berätta lite om hur det går för e-handelsparken. Bolagen som gått inkubatorprogrammet ska nu vara uppe i en samlad omsättning nära en halv miljard kronor, något man förstås är stolt över.
Sedan bjöds det på en intervju med ingen mindre än Andreas Wedberg som är medgrundare till Räckesbutiken. Han har numera sålt sin andel till Beijerinvest, men är kvar i styrelsen.
Under intervjun berättar Andreas Wedberg om resan med bolaget och att göra en exit.
Tanken när vi startade det här bolaget var att det skulle säljas. Så det var en naturlig process, säger han under intervjun.
Andreas Wedberg ska ha behållit 30 procent av Räckesbutiken, efter att Beijerinvest blev majoritetsägare 2019. Under intervjun går man in lite på affären och det faktum att försäljningen ökade drastiskt under pandemin. Något som ska ha påverkat det slutliga försäljningspriset till det positiva, och han fick alltså extra bra betalt när han sålde av den kvarvarande andelen.
Det fanns ett avtal som reglerade det och det var ju resultatbaserat. Så det var ju positivt, säger han.
En senare diskussion får oss att kika in på Allabolag och då hittar vi även AWH Capital AB där vi kan se att en ren vinst på 32 miljoner gjordes 2019 (försäljningsåret) och sedan en vinst på 39 miljoner 2021 - ett år då Räckesbutiken levererade en rekordvinst på 12 miljoner kronor.
Jag har aldrig jobbat för pengarna utan för att det är kul, säger Andreas Wedberg.
Och han återkommer till hur han främst vill jobba med roliga människor. Företagets SM i Truckslalom 2016, som Ehandel skrivit om tidigare, får agera exempel på vad han menar. Ett mästerskap som hölls hos just Räckesbutiken.
Andreas vill jobba med roliga människor
Andreas Wedberg använder fortfarande “vi” när det gäller Räckesbutiken och han talar varmt om bolagsresan i stort. Så länge som han slipper att göra en budget - då dessa bitar uppenbarligen inte ses som roliga. Nu sitter han dock i styrelsen och har fått lite mer respekt för dessa delar.
Den roligaste perioden var när vi var 12-13 anställda. Då alla jobbar tillsammans och det inte är något krångel med kommunikationen. Alla käkar frukost tillsammans och alla vet egentligen allting. Man slipper tänka på att man måste delge information. Det blir en helt annan sammanhållning och känsla att man jobbar tillsammans, säger han.
Senare under intervjun så avslöjas det som fick oss att börja rota runt hos Allabolag. Andreas Wedberg berättar nämligen att han nu startat ett nytt företag - och allt pekar på e-handel igen.
För bara någon vecka sedan så har jag dragit igång ett nytt bolag. Och det är superhemligt vad vi gör, säger han, men fortsätter sedan:
Det är ett produktbolag. Jag är ingen retailmänniska, jag tycker det är tråkigt. Så det här är ett produktbolag som ska utveckla produkter.
Han fortsätter med att avslöja att man kommer att rikta sig mot konsumenter.
Det är tanken i alla fall. Men det finns väl också en B2B-modell. Men vi får först ta fram den här produkten. Men det finns ett tema i den. Och det är det som är lite kul med det här bolaget att det inte bara blir den här produkten.
Det är det här jag känner att jag kan. Sen blir det lite e-handel och sånt. Det ska bli kul med e-handel och den här grejen, för idag är det ett helt annat landskap än när vi byggde Räckesbutiken.
Mer än så avslöjades dock inte. Även om vi försökte få mer information från Andreas efter hans scenframträdande. Han berättar kort och gott att det är i ett mycket tidigt skede. Vi tror oss dock ha hittat bolaget som heter Hide Nordic AB, registrerat den 5 juni i år.
Företaget ska direkt eller indirekt genom dotter- och intressebolag bedriva design, utveckling, marknadsföring och försäljning av produkter för inredning och utemiljö samt därmed förenlig verksamhet, dels att äga och förvalta aktier, värdepapper och fastigheter även som idka därmed förenlig verksamhet, går det att läsa i verksamhetsbeskrivningen.
Exakt vad det är för produkt som planeras får vi alltså återkomma till. Andreas har lovat att berätta mer när tiden är inne.