ANNONS

Groupon - är det verkligen värt trettio miljarder dollar?

Groupon - är det verkligen värt trettio miljarder dollar?
ANNONS

För de som inte känner till Groupon så betyder namnet gruppkupong och tjänsten går ut på att ett antal människor går ihop för att kunna köpa en elektronisk kupong eller erbjudande. Erbjudandet, eller kupongen, gäller endast en dag och måste uppnå ett visst antal köpare för att aktiveras och bli giltig. Tankarna dras till e-handelsföretaget Letsbuyit som startades 1999 under IT-bubblan. Där man också gick ihop för att köpa saker, dock produkter istället för erbjudanden. Letsbuyit gick i konkurs redan 2001 då afffärsidén inte höll och IT-bubblan sprack.

Hur Groupon tjänar pengar

Groupon tar runt 50 procent i provision, av köpesumman, och därmed måste erbjudandena som butiker och e-handlare erbjuder ofta ses som marknadsföring. Eftersom att ett redan rabatterat pris där 50 procent försvinner i provision oftast resulterar i en förlust, undantaget är de som säljer produkter med mycket hög marginal.

Detta koncept har tagit Groupon, som startades 2008, ifrån ingenting till ett företag som nu väntas börsnoteras med ett värde på 30 miljarder dollar, ja du läste rätt. Detta är mer än vad Google värderades till vid sin börsdebut (27 miljarder dollar). Du kanske frågar dig hur de kan vara värda så pass mycket pengar och det är det flera som gör.

Problemet med Groupon

Det är inte så att Groupon inte tjänar några pengar, för det gör de. Problemet är att deras marknadsföringsbudget är astronomiskt stor och i relation till denna tjänar de i princip inga pengar. De motiverar dock detta med att de måste ta marknad världen över och säkra sin position. Sedan skall de enkelt kunna "mjölka" dessa kunder på pengar då kostnaden för att behålla en kund sägs vara låg. De interagerar endast med sina prenumeranter (kunder) via dagliga nyhetsbrev med erbjudanden och via Appar, något som är relativt billigt att genomföra.

Problemet här är att många tror, och statistik har visat, att detta med gruppkuponger kan vara lite av en fluga. De som använder tjänsten finner sig inte lika intresserade av dessa dagliga erbjudanden längre och i många fall öppnar de inte ens nyhetsbreven. Även företag som använder Groupon tappar fort intresse för tjänsten.

I ett dokument, inför Groupons börsnotering, kan vi läsa följande under riskfaktorer:

"Vi spenderade 179,9 miljoner dollar på nätmarknadsföring för att värva abonnenter första kvartalet 2011 och räknar med att fortsätta att satsa betydande belopp för att skaffa ytterligare abonnenter. Om konsumenterna inte uppfattar våra erbjudanden att vara av högt värde och kvalitet, eller om vi misslyckas med att införa nya eller mer relevanta erbjudanden kan vi förlora möjligheten att förvärva eller behålla abonnenter.

I vår begränsade verksamhetshistoria har vi inte heller haft betydande marknadsföringskostnader eller andra kostnader på aktiviteter som syftar till att återaktivera abonnenter eller öka inköpen av våra befintliga prenumeranter. Om sådana utgifter blir nödvändigt för att upprätthålla en önskad nivå av aktivitet i vår marknadsplats, kan vår verksamhet och lönsamhet påverkas negativt."

Det ska även nämnas att de använder ett ovanligt sätt att beräkna värdet på företaget. De använder något som de kallar “adjusted consolidated segment operating income". Om vi förstår saken rätt går detta ut på att trolla bort delar av den astronomiska marknadsföringskostnaden. Detta eftersom de inte sägs behöva den i framtiden.

"Vi spenderar mycket pengar att skaffa nya abonnenter eftersom vi kan mäta avkastningen och tror på det långsiktiga värdet av marknaden vi skapar," skriver Andrew D. Mason, bolagets VD, i ett brev till potentiella aktieägare.

Handlar det bara om pengar?

Detta är alltså problemet i ett nötskal. Groupon spenderar hundratals miljoner på marknadsföring eftersom de ser den nuvarande avkastningen som dessa nya kunder ger. Frågan är vad som kommer hända i framtiden. Kommer folk vara lika engagerade som idag när det gäller gruppköp av elektroniska kuponger? Flera hävdar att Groupon kan få en nytändning i och med de nya betalsätt, direkt kopplade till mobiltelefoner, som är på väg, vilket säkert kan vara sant. Frågan är hur smart det är att vilt slänga pengar på nya kunder beräknat på deras engagemang och köplust i dagsläget. Även Groupon borde förstå att de rider på en succévåg av att vara först?

De verkar dock förbise detta faktum när det kommer till att börsnotera bolaget och dra in pengar via aktier. Anonyma källor säger att bolaget, i och med börsnoteringen, hoppas dra in 3 miljarder dollar i kapital.

Vi tänkte avsluta denna lite tyngre artikel med en lättsam, men relaterad, video:

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se