Flera aktörer på marknaden har sedan tidigare erbjudit gratis e-handelssystem för små kunder. I dagarna släppte så också Jetshop sin nya lösning. Christian Zanders säger till Internet World
– Vi ser ju framförallt en ny spännande målgrupp i det här: Privatpersoner med projekt som är i ett tidigt stadium, unga entreprenörer som just kommit igång. Kanske folk som börjat på Blocket eller Tradera och börjar få lite volym i försäljningen.
Men är gratisbutiker något att eftersträva?
Vi tog oss ett snack med Runar Wahlgren på Nordisk E-handel som slutade erbjuda sin gratisbutik i början av 2009. Varför tog ni detta beslut?
"- Vår tanke var att få in företag den vägen och sedan hjälpa dem att lyfta sin webbutik. Jag gissar att vi blivit inspirerade av Chris Anderson och hans smått religösa tro på gratissaker.
Som mest hade vi en tillväxt på över 100 gratisbutiker i månaden. Vi satt och ringde dem för att försöka hjälpa dem på traven. Det var lättare sagt än gjort; ringde vi innan lunch så låg de och sov. Samtidigt höll vi på med en förädling av vårt varumärke och insåg att vi var tvungna att slipa på konceptet.
Gratisbutiker lockar privatpersoner och det är inte den målgruppen Nordisk e-handel ska ha. Det var således en missberäkning av oss. Vi trodde att vi kunde få fler företagskunder genom att ta bort den berömda tröskeln."