Gränslöst i Värmland - Askås om hur de löser alla problem

Gränslöst i Värmland - Askås om hur de löser alla problem
Peter Smersfeldt, HR-chef och Jonas Askås, VD

Leverantören om hemligheten bakom deras framgångar.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.

E-handelskonferensen Emeet Helsingborg står för dörren och inför denna e-handelsfest brukar vi intervjua de leverantörer som kommer att delta under evenemanget. I denna artikel tänkte vi snacka lite med Askås som precis lämnat ett rekordår bakom sig, då leverantören fick en ny kund varannan vecka.

Vad är hemligheten bakom framgångarna?

- Någon hemlighet finns egentligen inte. Vi är duktiga på det vi gör och vi levererar en produkt som är stabil, mångsidig och fylld av funktionalitet som e-handlarna har nytta av. Sedan är vår plattform väldigt bred och den fungerar lika bra för mindre nystartade företag som för riktigt stora handlare med en omsättning på hundratals miljoner kronor. Alla kan känna att Askås är den rätta samarbetspartnern för att nå framgång på kort och framförallt lång sikt, säger bolagets VD Jonas Askås.

"E-handlarna måste känna en trygghet"

Askås har sin bas i Värmland, med kontor i Säffle och Karlstad. En lokalisering som företaget är stolta över och som sägs vara en konkurrensfördel i vissa lägen.

- Vi känner en stolthet i vår trygga värmländska identitet och vi får faktiskt ofta höra av kunder att vår lokalisering ”ute i landet” är en positiv faktor.

E-handelsleverantören ser som sagt ingen direkt hemlighet i sin framgång utan det ska som hos många e-handlare handla om hårt arbete och att konstant leverera kvalitét.

- Vi har alltid arbetat strategiskt med att bygga bort och lösa verkliga problem för våra kunder. Vi är helt klart tekniskt väldigt kunniga och med oss som leverantör kan e-handlarna lägga teknik, drift och allt det som finns under ytan åt sidan. E-handlarna måste känna en trygghet i att detta fungerar och därmed få tid över till att fokusera på relationen till sina kunder.

"Vill fördjupa samarbetet med Budbee"

I år fyller Askås 20 år och det ska man bland annat fira med en ny plattform, något som Ehandel.se skrivit om tidigare. Vi frågade Jonas Askås vad de har på gång under detta jubileumsår.

- Vår ambition är att vi detta jubileumsår ska släppa nästa generation av vår e-handelsplattform och vi håller på att lägga grunden för det som kommer att bli Askås 9. En spännande del av detta arbete är lanseringen av helt ny version av vår standardiserade kassa, en version som kommer att möjliggöra fler och enklare anpassningar av kassan för våra kunder, säger Jonas Askås och fortsätter:

- Sedan ska vi fortsätta jobba aktivt med våra partners och tillsammans med dem erbjuda allt mer effektiva lösningar inom betalning, logistik och allt annat som behövs i ett fungerande e-handelskoncept. Det finns många spännande aktörer som tänker innovativt och nytt. Ett exempel är Budbee som vi definitivt vill fördjupa samarbetet med.

Detta är första gången som företaget är med som partner på Emeet och enligt Askås hoppade företaget på efter goda ord i branschen.

- En bidragande orsak till att vi hoppade på tåget den här gången är flera goda omdömen om arrangemanget från kunder och partners. Vi tror och hoppas att vi kommer att få chans att träffa många handlare som vill diskutera e-handel och hur vi kan utvecklas tillsammans.

Vad ska er session på Emeet handla om?

- Eftersom det är första gången vi är med på Emeet känns det ändå relevant att vi berättar vår historia och bakgrund. Sedan kommer vi såklart även blicka framåt. Vad är viktigast för att bli lyckosam som e-handlare idag och i framtiden och hur kan vi som plattformsleverantör fortsätta att ge rätt verktyg till ambitiösa e-handlare.

"Ingenting är omöjligt"

Jonas Askås berättar hur de som företag just nu finner omställningen till att arbeta allt mer mobilt som mycket intressant.

- Alla i branschen vet hur viktigt det här är, men det finns fortfarande mycket som kan göras bättre.

Företaget säger sig älska utmaningar och att lösa problem är det Askås brinner för, även om Jonas inte ser de som problem.

- Vi ser mycket hellre möjligheter än hinder och det uppskattas absolut av kunderna. Ingenting är omöjligt, avslutar Jonas Askås.

 

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se