Verkkokauppa.com meddelade sent igår att man sänker sin prognos för 2022. Försäljningen till privatkunder ska vara lugnare än man hade räknat med.
Verkkokauppa.com har haft en utmanande start på året. Nyckelfaktorerna är nedgången i konsumenternas efterfrågan som har accelererat efter den ryska militära attacken mot Ukraina, samt halveringen av exportverksamheten som en konsekvens av Ukrainakrisen, skriver företaget i en vinstvarning.
Nu räknar alltså Verkkokauppa, som säljer hemelektronik online i Finland, med lägre intäkter än vad som tidigare kommunicerats. Den nya guidningen ligger mellan 5,5 och 6,1 miljarder kronor. Och eftersom att företaget förra året omsatte lite över 5,9 miljarder kronor (€574,5M) så lutar det alltså åt att 2022 inte kommer att bjuda på värst mycket tillväxt.
Den tidigare prognosen var förstås, eftersom vi pratar om e-handel, ett omsättningsspann som låg över förra årets försäljning.
Vi förväntar oss att komponentbristen och utmaningarna med produkttillgänglighet som började förra året kommer att fortsätta. Effekterna av Ukrainakrisen kan komma att sträcka sig till företagets verksamhet genom hela leveranskedjan i framtiden. I en utmanande verksamhetsmiljö fokuserar vi nu vår verksamhet på lönsam försäljning, lageroptimering och kostnadskontroll, skriver företaget.
Efter invasionen stoppade man även alla försäljning till Ryssland. Exporten sägs stå för 7 procent av bolagets omsättning och av denna ska Ryssland stå för ungefär hälften.
Verkkokauppa tror dock fortsatt på att det blir ett lönsamt år och räknar med ett rörelseresultat mellan 124 och 197 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Så hanterar e-handlarna tuffa krisen: ”Väldigt snabb på bollen”