Den norska matsvarigheten till de svenska nätmatbutikerna MatHem och Mat.se är Kolonial.no. Nätmatjätten har vuxit mycket snabbt och för 2016 kunde man visa upp en ökning på 600 procent.
LÄS ÄVEN: Supertillväxt för grannens nätmathandel - 600% ökning
Sådana tillväxtsiffror genererar inte företaget längre, men i fjol växte företaget med cirka 15 procent och omsättningen landade på 915 miljoner norska kronor, eller drygt en miljard svenska kronor. Detta rapporterar vår norska systersajt Ehandel.com, som hänvisar till sajten Shifter.
Något bättre resultat
Precis som sina svenska kollegor går man dock inte med vinst, utan det handlar primärt om att ta marknadsandelar från de traditionella dagligvarubutikerna. Kolonial visar trots detta upp ett förbättrat resultat. Från minus 165 miljoner norska kronor, 2017, till minus 149 miljoner i fjol.
LÄS ÄVEN: Svenskt bolag lägger 300 miljoner på nätmathandel
Under förra året så gick bland annat det svenska investmentbolaget Kinnevik in med 300 miljoner norska kronor i Kolonial, via en nyemission. Pengar finns alltså att spendera. I år räknar Kolonial med att krossa miljarden även i hemmavalutan, vilket skulle innebära runt 1,1 miljarder svenska kronor.
Kolonial ska enligt den senaste investeringsrundan vara värt 2,24 miljarder norska kronor.