ANNONS

Grandpa går ihop med sin leverantör - siktar på 100 miljoner

Jonas Skommevik och Emil Holmström
“Vi är peppade”.

I mitten av förra året så meddelade grundarna av butiken Grandpa att de lämnade sina operativa roller. Senare under året så firade butiken 20 år och nu kommer ännu ett nytt kapital för livsstilsföretaget.

Grandpa har nämligen förvärvat Brixtol Textiles i vad som beskrivs som en fusion av bolagen. Tillsammans bildar man nämligen Textiles & Goods.

Grandpa grundades 2003 av Martin Sundberg, Anders Johansson och Jonas Pelz och Brixtol Textiles grundades 2011 av Gustav Kjellander och Emil Holmström.

Grandpa och Brixtol Textiles kommer att fortsätta som självständiga varumärken och behålla sina unika identiteter, meddelar man.

ANNONS

Brixtol Textiles och Grandpa har haft ett nära samarbete ända sedan Brixtol Textiles grundades.

Den första ordern Brixtol Textiles fick kom från Grandpa, i februari 2011 - vilket var en start på en framgångsrik relation, förklarar man.

Nu ska man alltså slå sina kloka huvuden ihop och planerna är stora. Gruppen kommer att omsätta cirka 65 miljoner under 2024 och ambitionen är att nå över 100 miljoner under de närmaste åren.

Vi har hittat en modell där vi kan låta de kreativa krafterna inom respektive varumärke fokusera än mer på att bygga unikitet och värde för kunden, och där de centrala funktionerna som finans, logistik, system med mera, sköts centralt. På så sätt skapar vi en effektivisering som innebär att rätt fokus läggs på rätt saker och öppnar upp helt nya möjligheter för båda parter. Det nya sammanslagna teamet säkerställer också att vi får ännu roligare på vägen, säger Jonas Skommevik, Group CEO, Textiles & Goods.

Båda bolagen har en stark grund inom det hållbara och man jobbar för en bättre framtid.

Vi är väldigt glada i att vi har hittat en partner som tror på och kommer möjliggöra Brixtol Textiles fortsatta tillväxtresa. Våra båda varumärken bygger på samma värdegrunder och jobbar för hållbart mode, det finns mycket potential och synergier i den nya gruppen. Vi är peppade för nästa kapitel, säger Emil Holmström, Head of Brand, Brixtol Textiles.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se