GrandSt.com lanserades sommaren 2013 och har sedan starten inriktat sig på prylar som inte går att hitta hos de vanliga återförsäljarna. Så kommer det fortfarande att vara, men man tar nu ett litet kliv utanför sin tidigare affärsmodell.
Det senaste året har man bedrivit en form av flash sale där man noga valt ut vad som ska säljas på sajten. Produkterna har vanligtvis funnits tillgängliga en vecka men riktiga storsäljare har fått ligga kvar längre än så.
Med lanseringen av den nya marknadsplatsen kommer man att öppna upp sin e-handelsplattform för andra som vill utnyttja den som en extra försäljningskanal. Men till skillnad från de flesta andra marknadsplatserna gäller det inte bara färdiga produkter.
Tar ingen provision
Man har även gjort det möjligt för tillverkare att lista produkter som inte ännu är ute på marknaden. Det finns dock ett krav på att produkten ska vara finansierade och i produktionsstadiet så att de kan skickas inom sex månader. Det är även lägga upp produkter för beta-testning, det så att tillverkare kan få testa sina prototyper och få dem utvärderade.
Ett generöst tilltag är också att GrandSt inte kommer att ta någon provision på produkter för beta-testning eller förköp. Däremot kommer inte alla som vill sälja på sajten att få göra det. Precis som tidigare kommer det att finnas ett nålsöga tillverkaren måste ta sig i genom.
Tillverkare får ansöka om sin plats på sajten och GrandSt kommer sedan att se om produkten håller måttet och passar in i sortimentet, ungefär som Apples App Store. De kommer främst att bedömas utifrån kreativitet, tillförlitlighet, användarupplevelse, design och vad de själva kallar ”delight factor”.
Vid lanseringen av den nya marknadsplatsen, som skedde tidigare i veckan, var det drygt 150 produkter som klarat gallringen. 15 procent av dem är för beta-testning, 35 procent är tillgängliga för förköp, och den sista halvan är till salu på klassiskt manér.
Källa: TechCrunch