ANNONS

GPSR-lathund - svenska e-handlaren om implementeringen av nya kraven: "Luddigt"

Tony Hörnberg, från Caseonline
"Det finns gott om jobb".

Den 12 december 2024 är en milstolpe för e-handeln i EU. Då träder den allmänna produktsäkerhetsförordningen, GPSR, i full kraft. Denna omfattande lagstiftning ställer nya och högre krav på företag som säljer produkter online, med målet att säkerställa att konsumenterna får säkra produkter.

LÄS ÄVEN: Ny lag: Snart införs strängare krav på e-handlare och marknadsplatser

För e-handlare innebär det en rad förändringar, från ökad dokumentation till ett tydligare ansvar. Men vad innebär detta konkret och hur kan företag förbereda sig? Det ska vi reda ut, tillsammans med det svenska e-handelsföretaget Caseonline, som delar med sig av sina utmaningar och tips.

Den nya GPSR-lagen innebär en omfattande omställning för företag som måste säkerställa att deras sortiment uppfyller de nya säkerhetskraven. Caseonline, med sina snart tio år på marknaden, är inget undantag. Med sina över 40 000 produkter har de minst sagt mycket att göra.

De flesta e-handlare som vi har varit i kontakt med har dock ännu inte uppmärksammat denna EU-lag. Vi tycker att vi själva är sena på bollen. Det känns aningen stressigt nu, då övergångsperioden närmar sig sitt slut, mitt i vår högsäsong. Det gör att vi riskerar att behöva arbeta ännu mer intensivt under julhandeln, säger Tony Hörnberg, från Caseonline, till Ehandel.

De nya kraven kommer med andra ord att få stora konsekvenser för hela e-handelsbranschen. Rutiner och processer måste ses över. Frågor om hur man ska hantera produkter från olika leverantörer, hur man ska säkerställa att produktinformation är korrekt och hur man ska kommunicera de nya kraven till kunderna är bara några av de utmaningar som branschen står inför.

Vi har fortfarande en del frågetecken kring den nya EU-lagen, och vissa utmaningar när det gäller hur vi ska implementera detta i våra 6 onlinebutiker.

GPSR kommer inte bara att påverka enskilda e-handlare, utan även marknadsplatser får en större del av ansvaret. Plattformar som erbjuder produkter från olika säljare måste nu säkerställa att varje produkt som listas uppfyller de strikta säkerhetskraven som EU ställer. Detta innebär att marknadsplatserna blir mer delaktiga i att garantera att konsumenterna får säkra produkter.

Men Caseonline vittnar om att de, som säljare på plattformar som CDON Marketplace, ännu inte fått någon information gällande GPSR.

Så tidsfristen att skicka in uppgifter till deras system förkortas ju längre tiden går. Vi ser att utmaningarna framför allt ligger i att kunna uppdatera och genomföra dessa åtgärder i tid, särskilt under den hektiska julhandeln.

Samtidigt känner vi att detta är ett viktigt steg för att ytterligare stärka förtroendet hos våra kunder när det gäller produktsäkerhet. Därför vill vi hinna i tid och göra det på rätt sätt.

Företaget har sökt information kring hur lagen ska implementeras rent praktiskt, men utan framgång.

Det är lite knepigt att förstå exakt hur allt ska se ut. Just nu arbetar vi med att lägga in elektroniska adresser, till våra tillverkare. Vi har cirka 40 000 produkter så det finns gott om jobb, så att säga.

Något som företaget upplever som oklart är bland annat kravet på spårbarhetsinformation enligt GPSR.

Det är en utmaning eftersom inte alla tillverkare har e-postadress eller en hemsida med kontaktformulär att hänvisa till. I de fall har vi lagt in telefonnummer, men eftersom detta inte är en elektronisk adress, står vi inför några bekymmer. Det är lite luddigt med vad som är okej och inte. En del som vi har varit i kontakt med säger att telefonnummer är godkänt, men läser man i lagtexten så står det att det måste vara en elektronisk adress, säger Tony Hörnberg.

Ehandel kikade på vad som står i GPSR:s krav. Det vi kom fram till är att det bör vara tillåtet att ange telefonnummer istället för en mejladress, så länge kontaktinformationen är tydlig och gör det möjligt för konsumenten att komma i kontakt med tillverkaren eller distributören vid behov.

Det viktiga är att säkerställa att den angivna kontaktinformationen är aktuell och lättillgänglig. Det kan även vara fördelaktigt att erbjuda flera alternativ, som både telefonnummer och mejladress, för att ge konsumenterna valmöjligheter och underlätta kommunikationen.

Längst ner i artikeln har vi gjort en lista på vilka punkter man bör se över för att säkerställa att man är redo för den 12 december, när den nya lager träder i kraft. Vi har även satt ihop en fiktiv produktsida för att visa hur det kan se ut. Men nu, tillbaka till intervjun med Tony Hörnberg:

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se