Vad gör man när kunderna inte kan nå en längre? Då tar man sig hem till kunderna förstås. Nu har initiativet Håll Göteborg Igång startats - en helt ny e-handel med fokus på att hålla liv i Göteborgs torghandel, fast på nätet. Här samlas handlare från olika områden och shoppingstråk och säljer kassar till dörren, med hjälp av taxichaufförer som också tappar kunder just nu.
Vi har velat skapa effekten av en torgrunda hemifrån som gynnar alla, handlare, taxichaufförer och göteborgare, säger Hanna Dahlberg, initiativtagare till Håll Göteborg igång.
Först ut på det digitala torget blev Stora Saluhallens ost- och charkkasse till vilken olika butiker bidragit med ost, chark och bröd i ett samlat erbjudande.
Vi hoppas att den här lösningen kan bidra till att hålla försäljningen på en hållbar nivå för handlarna så att butikerna kan finnas kvar efter krisen, säger Hanna Dahlberg.
Hemleveranserna står sedan Cabonline för, som även de drabbats hårt av den rådande krisen.
Om det inte lättar ser vi att många åkerier riskerar att gå i konkurs redan i juni/juli och många förare riskerar att förlora sina jobb, säger Fredrik Gullman, operativ chef på Cabonline.
Vi gör allt vi kan för att hitta nya sätt att göra samhällsnytta och samtidigt minska delar av intäktsbortfallet för alla våra åkare och förare Och håll göteborg igång är ett perfekt exempel på det.
"Väldigt tacksamma"
Och med gemensamma ansträngningar tog det bara tre veckor att få igång en fullskalig e-handel. Jetshop står för plattformen, Knowit för e-handelskompetens och affärsutveckling och Collector Bank för betallösning. Dessutom löser Trickle marknadsföringen.
Det har gått otroligt fort och vi är väldigt tacksamma för alla samarbetspartners som har bidragit till initiativet. Att alla ställer upp med resurser och engagemang gör att vi kan skicka varje krona vidare till handlarna, säger Hanna Dahlberg.