Konceptet är att kunder som shoppar kläder ska kunna få hjälp med att hitta rätt storlek, genom att ange sin längd och vikt.
Därefter får du säg fem modeller från vår eller bolagets modellbank att välja mellan. Något av alternativen kommer att se ut ungefär som dig själv, och inte ett ideal som nästan ingen ser ut som, säger Jakob Kvanvig till sajten.
Plagget kommer då "sättas på" AI-modellen som kunden valt, för att se hur plagget ligger på den valda kroppstypen. Kunden kommer kunna växla mellan storlekar för att se hur plagget sitter.
Sänker returer med 30 procent
Enligt startupen är målet att sänka e-handlarnas returer med cirka 30 procent. En siffra som skulle kunna innebära stora besparingar för både företag och miljö.
Det är en avancerad kod. Och vi är först i världen med den här tekniken, säger Jakob Kvanvig.
Affärsmodellen går ut på att Weon endast tar betalt av de företag vars returgrad sänks. Weon mäter därför returgraden hos de konsumenter som använder sig av AI-lösningen.
Utifrån detta får vi ut besparingarna som modeföretaget gör via vår tjänst. De betalar sedan en viss procent av denna besparing till oss i form av en subscription-modell, förklarar Jakob Kvanvig.
Företaget har lyckats säkra finansiering från flera framgångsrika investerare. Totalt håller man på att ta in 7 miljoner kronor. De som investerat är bland annat Stephanie Bergström, grundare av e-handeln Soft Goat, och Easyparks grundare Patrik Mossberg.
Den som skulle vilja träffa startupen live kommer att ha möjlighet till detta den 23 oktober i Oslo, på eventet NXT Nordic som Ehandel står bakom. Weon kommer att deltaga i investerartävlingen Pitch Contest där bland annat Ignite Capital, Feminvest och Her kommer att sitta.