Boostified, plattformen som matchar företag med influencers på Instagram, fyller nu kassan med 10 miljoner färska kronor för att kunna erbjuda sitt nya betalkoncept kostnadsfritt.
LÄS ÄVEN: De ska hjälpa e-handlarna att hitta rätt influencers
Företaget vill sprida konceptet vid namn Boostified Pay, som handlar om betalningar men inte inkluderar pengar, till små lokala butiker i Norden.
Boostified Pay ska fungera lika enkelt som att betala med kort. Skillnaden är att du nu istället betalar med ett inlägg på Instagram, förklarar medgrundaren Nathalie Lameri.
Syftet är att belysa och sprida både produkterna och butiksupplevelser, för att locka fler lokala konsumenter att besöka butiken eller göra en upphämtning.
Kapitalet kommer från Almi Invest, Lars Dahlén och Christer Dahlén, som är befintlig aktieägare och som nu utökar sin andel.
Boostifieds grundare Nathalie Lameri och Imad Ibrahim tittar även på en första A-runda under hösten 2020 som ska kunna finansiera en satsning i Europa.
Under 2019 ökade omsättningen med nära 8 procent och landade på 7,1 miljoner kronor. Resultatet fortsatte dock att sjunka från minus 2,3 miljoner kronor under 2018 till minus cirka 3 miljoner kronor i fjol.