Det nya heta är förstås sociala medier, som till exempel Instagram, där många e-handlare hittat nya kunder och i många fall byggt hela sitt varumärke. Men även om sociala medier kan vara riktigt bra för försäljningen så ska man inte glömma den gamla trotjänaren e-post.
Det var senast häromdagen vi skrev en artikel om hur kunderna stör sig på e-handlarnas mail och i många fall avprenumererar. Det är säkert sant men faktum kvarstår att nyhetsbrev konverterar riktigt bra och är en billig marknadsföringskanal, om du sköter den.
En ny tjänst har nu lanserats som ska göra e-postmarknadsföring för e-handlare ännu bättre. Startup-företaget Rebel lanserade häromdagen en tjänst som gör det möjligt att skicka ett nyhetsbrev med en e-handel inuti själva mailet.
Följer inte reglerna
Rebels slogan är “mejlet som inte följer reglerna” och vad de försöker göra är att bygga in mer avancerade funktioner i e-postmeddelanden. Med mer avancerade menar vi funktioner överhuvudtaget, eftersom e-postmeddelanden traditionellt tillåter väldigt lite interaktion.
Företag som Ebay ska redan använda Rebels teknik för att skapa mer interaktiva mail, där kunderna exempelvis kan svara på enkäter inuti meddelandena. Deras nya tjänst heter Rebel Shop och först ut att få ett smakprov av denna är användare av e-handelsplattformen Shopify.
Ska fånga övergivna kundvagnar
I ett första steg har e-postbutiken implementeras i form av en funktion som ska aktivera övergivna kundvagnar. Kunderna som inte checkat ut får då ett e-postmeddelanden med produkterna som de lämnat i varukorgen. De kan sedan ta bort varor från korgen, i själva mailet, för att sedan trycka på köp-knappen i slutet. Själva transaktionen sker alltså utanför mailet.
Enligt Fast Company, som också rapporterar om den nya tjänsten, så ska Rebel Shop även stödja att lägga till produkter i varukorgen. Det ska även gå att välja färg och storlek om det exempelvis handlar om klädesplagg.
Testas på "alla" enheter
Att kunderna kan utföra fler actions utan att behöva lämna e-postmeddelandet sägs dock öka interaktionerna, och i slutändan konverteringen för företaget i fråga. När Rebel hjälpte Home Depot med att samla in recensioner, som då kunde fyllas i inuti e-postmeddelandena, så ökade antalet recensioner med nästan det dubbla.
Om Rebel Shop fungerar i alla e-postklienter framgår inte men företaget säger att de testar sina tjänster på i princip alla enheter och klienter. Nedanför ser ni en demo på hur Shopify-tjänsten fungerar: