Amazon har under de senaste åren investerat stora pengar i nya distributionscentraler i och utanför USA, närmare bestämt 13,9 miljarder dollar under det senaste årtiondet. Det i ett försök att få så många varor som möjligt, så nära så många människor som möjligt.
Investeringar som är svåra att matcha, särskilt med tanke på Amazons kompetens inom en rad olika områden. Och även om e-handelsjätten redan har konkurrens av flera näthandlare och fysiska kedjor som nu satsar multikanal, så ser det ut som att Google lite oväntat kan segla upp som en av de farligaste i framtiden.
Sökjätten lanserade i höstas Google Shopping Express, en tjänst och app där man samarbetar med lokala och nationella återförsäljare som Walgrens, Toys"R"Us, Costco, Whole Foods och Target. Och tack vare att de lokala butikerna fungerar som lager, fick Google fick genast tillgång till tusentals produkter som konsumenter ofta efterfrågar. Det utan att investera flera miljarder dollar som Amazon.
Leverans samma dag
Istället har Google med en kombination av low-tech/high-tech kunnat rulla ut tjänsten relativt billigt. I de anslutna butikerna finns personal som jobbar för Google, och när någon shoppar via appen, ser de till att plocka ihop beställningen så att Googles flotta av leveransbilar kan köra ut varorna till kunderna så effektivt som möjligt.
Med hjälp av människor, bilar och en app har Google fått till en effektiv tjänst, och i många fall kan kunden få sina varor samma dag som de beställt. Något som Amazon gärna också skulle vilja erbjuda men har svårt med i dagsläget. Oftast får kunden vänta på sina Amazon-köp i minst två till tre dagar.
Inom den närmaste framtiden utgör Google Shopping Express inget större hot för Amazon, men på längre sikt kan tjänsten bli en konkurrens de inte riktigt räknat med. I dagsläget finns tjänsten endast i San Francisco, Peninsula, San Jose, Norra Kalifornien och i utvalda delar av Los Angeles och New York. Utbudet och antalet återförsäljare är inte heller i närheten av det Amazon kan erbjuda.
Men Google kör än så länge bara i liten skala, och där tjänsten finns, har den snabbt blivit väldigt populär. Nu ska man enligt källor satsa 500 miljoner dollar på att utveckla tjänsten, och skulle de satsa nationellt och lyckas knyta till sig en lång rad återförsäljare, så skulle man säkert kunna roffa åt sig en så pass stor marknadsandel så att Amazon mycket väl kan känna av det.
Källa: Forbes