Att e-handlare vill hamna högt upp på Google är ingen överdrift och många jobbar hårt för att lyckas. Det gamla talesättet, syns man inte, finns man inte, gäller i allra högsta grad även på webben.
Något det varit en del snack om i SEO-världen den senaste tiden är nästa generation av Google Penguin som släpptes igår. Penguin 2.0 är sökjättens senaste stora uppdatering av samtliga sökalgoritmer och de verktyg och applikationer som hör till.
Och Googles Matt Cutts, Head of search spam, har lovat att det är stora förändringar på gång. Särskilt när det gäller e-handeln. Bland annat kommer en ny algoritm att försämra rankingen för e-handlare med lågkvalitativa webbplatser.
– Vi har nu rullat ut nästa generation av Penguin. Omkring 2.3 procent av alla engelsk-amerikanska sökningar kommer att påverkas till den grad att en vanlig användare märker av det. Omfattningen av uppdateringen varierar för olika språk, så i de språk det förekommer mer webspam kommer man att se en större effekt, säger Matt Cutts.
Premierar kvalitativa webbplatser
Som vi berättat tidigare kommer den nya algoritmen som kommit att kallas "Merchant Quality Score" att premiera nätbutiker med kvalitativt innehåll och sajter som användare återvänder till.
Det kommer alltså att bli ännu mer relevant att folk återkommer till en nätbutik för att den ska hamna högt i sökresultaten. Sajter som räknas som branschledande kommer troligtvis därmed att rankas ännu högre.
Google säger också att de vill rensa bort webbplatser som endast är skapade för att driva trafik från olika sökord. Tanken är att länkfarmar och betalsajter ska straffas genom att Google helt och hållet tar bort deras page rank.
Hur den nya uppdateringen exakt kommer att fungera finns det ännu inga tydliga uppgifter på och Google har varit restriktiva om vad, och hur den kommer att påverka. Men en sak gör han klart, påverkan kommer att bli stor. I videon nedan berättar Matt Cutts lite mer om vad vi kan vänta oss av den nya uppdateringen.
Källor: MC, MediaAnalys, Binero