Thomas Grabe, vd för skönhetsbolaget Bangerhead, uttryckte under fredagen oro över att funktionen kan leda till minskat förtroende för e-handlare och en försvagning av kundlojaliteten.
Som kund kommer du till slut att lära dig att det är poänglöst att gå någon annanstans än till Google om du vill ha lägsta pris. De lojala kunderna som går direkt till handlaren får betala priset för detta. De som är illojala och går via Google får Black Friday-rabatter. Ingen kommer att lita på en e-handelssida, jämförelsesajt eller någon annan aggregator i framtiden. Det kommer bara vara Google som har det lägsta priset, sade han.
Thomas Grabe har noterat att Lyko, Parfym.se, NordicFeel, Eleven, Blush och Boozt är några e-handlare som kopplat upp sig till Google Automated Discounts.
Bangerhead gör det inte - men den stora skurken och vinnaren är Google som genom detta kommer att bli navet i all e-handel mycket hastigt. Det här måste upp på bordet brett och stoppas, skriver han till Ehandel.
Rickard Lyko, vd och grundare av Lyko, bekräftade att hans företag använder sig av "Automated Discounts". Han ser dock ingen omedelbar anledning till oro, även om han medger att det kan bli en utmaning för e-handlare.
Einar Øgrey Brandsdal, grundare av Blivakker och Cocopanda, riktar nu kritik mot "Automated Discounts". Han menar att funktionen försvårar e-handlares uppdrag att följa prisinformationslagen, genom att skapa en situation där korrekt prisinformation blir svår att tillhandahålla.
När en e-handlare erbjuder priset 500 kronor för en produkt på sin sajt, och 300 kronor på Google, då bör 300 kronor visas som tidigare försäljningspris, inte 500 kronor, säger han till Ehandel.
Einar påpekar också att prisjämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner kommer att ha en svår uppgift att hantera den nya funktionen, då de får in felaktiga priser i sina system.
Vi har gjort pristester på nätbutiker som använder Automated Discounts och sett att de har olika priser på Google, hemsidan, appen och i fysiska butiker. Det gör att kunderna blir helt förvirrade.
För- och nackdelar
Enligt Karl Lindberg, Google Ads-expert på AdRelevance, framställer Google Automated Discounts som ett sätt att maximera försäljning och lönsamhet, men funktionen väcker frågor om transparens, kontroll och långsiktiga effekter för e-handlare.
Generellt så är Automated Discounts super för att öka både visningar, trafik och konverteringar, men företag behöver ha bra koll på hur lågt prismässigt de kan gå på varje produkt utan att tappa lönsamhet, säger han till Ehandel.
Han lyfter fram möjligheten till ökad konvertering och datadriven optimering, men varnar samtidigt för risken för pressade marginaler och minskad kontroll.
Automated Discounts kan vara en lockande lösning för kortsiktigt ökad försäljning, men det innebär också stora risker för e-handlare. Det är en risk att överlåta prissättningen till Googles AI, säger Karl Lindberg.
Han betonar samtidigt vikten av att noga överväga konsekvenserna innan man aktiverar funktionen.
Underskatta inte vikten av kundnöjdhet och lojala kunder, säger han och tillägger:
Det är en direkt nödvändighet att inte stirra sig blind på enbart ökat antal konverteringar och försäljning, utan även ha stenkoll på hur det påverkar lönsamheten och kundlojalitet.
Trots den omfattande kritiken och oron bland e-handlare bedömer Karl Lindberg att Automated Discounts sannolikt inte kommer att avskaffas, men att justeringar av funktionen skulle kunna bli aktuella inom en snar framtid.
Jag håller dock med Rickard Lyko att det kan vara svårt att stå utanför. Det är en del av verkligheten och den behöver man anpassa sig till. Det är en väldigt stor sak att försöka få till en förändring i form av att Automated Discounts förbjuds.
Fram tills någon eventuell ändring kommer behöver man ta beslut på bäst strategi för de spelregler som gäller här och nu.