ANNONS

Googles läskiga uppdatering: "Svårt att hitta e-handlare som tappat"

Pontus Vippelius, Head of SEO, ser en ökad synlighet för e-handlare

"Ovanligt att man ser ett så tydligt mönster".

ANNONS

Sökjätten Google har återigen genomfört en stor uppdatering av sin sökmotor. Detta sker ett fåtal gånger varje år och uppdateringarna kan få sajter att gå under och andra att flyga till skyarna.

Den senaste uppdateringen går under namnet Oktober Core Update och fokuserar på att lyfta unikt kvalitetsinnehåll. Google vill premiera innehåll som bidrar med unikt informationsvärde, och få bort lågkvalitativt innehåll från sökmotorn. Så hur har det gått denna gång?

Det finns många rapporter om sajtägare som nu blivit av med en stor del av sin trafik då Google klassificerat deras innehåll som av låg kvalitet. Men när det kommer till svenska e-handlare så sägs rapporten vara ljus.

Det är ovanligt att man ser ett så tydligt mönster med få e-handlare bland förlorarna och många bland vinnarna, säger Karl Lindberg, från byrån AdRelevance, till Ehandel.

Pontus Vippelius, som är SEO-chef på byrån, har även satt sig ner för en djupare analys av situationen och i ett blogginlägg listar han vinnarna och förlorarna efter Google stora uppdatering.

Bland förlorarna så pekas bland annat Prisjakt ut, som förstås inte är en e-handlare men som driver en hel del trafik till nätbutiker. Bland e-handlare som sägs tappat hittar vi exempelvis Cdon. Men detta ska alltså inte vara normen.

Det är relativt svårt att hitta renodlade e-handlare som tappade tydligt i Oktober Core Update men många webbplatser som driver trafik till e-handeln är påverkade, skriver Pontus Vippelius.

Mindre e-handlare sticker ut

E-handlare ska generellt ha sett en positiv ökning enligt experterna och bland vinnarna hittar vi exempelvis Beredd.se, Bokborsen.se, Stilettoshop.se, Dermastore.se med flera. Och det sägs vara de mindre aktörerna som gått vinnande ur uppdateringen.

I listan noterar vi relativt många mindre e-handlare då de verkligen sticker ut som procentuella vinnare och för de större e-handlarna är det relativt svårt att se så tydliga vinnare, skriver Pontus Vippelius.

Analysen som AdRelevance genomfört bygger på data från tjänsterna Sistrix och Ahrefs mellan den 2 och 19 oktober. Googles uppdatering rullades ut från den 5 till och med den 19 oktober.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se