Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Googles gratisverktyg tar nu emot fraktinfo: “Bättre samspel”

Hektor Jeppesen, SEO-specialist
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

SEO och SEM närmar sig varandra.

ANNONS

Google vill äga alla e-handelssökningar och tar nu ytterligare steg mot att locka in även de som inte är betalande kunder. Det första stora steget var Google Popular Products. Enkelt förklarat en gratisversion av Google Shopping Ads.

LÄS ÄVEN: Google rullar ut gratisformat: ”Kommer förändra spelplanen”

Nu kommer nästa steg på resan när Google Search Console, ett gratisverktyg som i princip alla sajtägare använder, också blir en destination för att fylla i information för potentiella e-handelskunder. Det blir därmed lättare att höja kvalitén på datan för besökarna till Google, även om man inte har ett Merchant Center-konto.

Vi som sitter mycket med Google Search Console har börjat ana att Google Merchant Center och Google Search Console börjar närma sig varandra. Detta är ett steg i rätt riktning då du som e-handlare kan hantera din frakt- och returinformation i det gränssnittet som passar din verksamhet. För oss ger det även indikationer på att fler liknande funktioner kommer att lanseras i framtiden för att förenkla hanteringen av Google-produkterna för e-handlare, skriver Hektor Jeppesen, SEO-specialist på AdRelevance, som uppmärksammat nyheten.

Nu kan e-handlare som inte är aktiva hos Googles annonsprodukter, och saknar ett Merchant Center-konto, ändå förmedla leveranstid, fraktkostnad, returperiod och returkostnad direkt i Search Console. Information som Google sen visar i det organiska sökresultatet.

Hektor Jeppesen rekommenderar dock e-handlare att ändå införskaffa ett Merchant Center-konto, då det ska bjuda på bättre statistik.

Detta är ett steg i rätt riktning där det blir enklare att hantera de olika Google-produkterna och ett bättre samspel mellan det organiska och betalda söket. I och med lanseringen av Google Popular Products så blir samspelet mellan det betalda och organiska shopping-söket allt viktigare, skriver Hektor Jeppesen.

Här finner du Googles guide för att lägga in fraktinformation i Search Console.

Dela artikeln: