ANNONS

Googles E-handelssök 3.0

Googles E-handelssök 3.0
ANNONS

För snart två år sedan introducerade Google något som de kallar Commerce Search. Det är helt enkelt en integrerad sökmotor för din webbutik. Tjänsten är inte gratis, som man brukar vara van vid hos Google, utan den kostar pengar. Priset varierar beroende på t.ex. hur stort produktutbud du har.

När Commerce Search först kom till världen, i slutet på 2009, var det inte mycket mer än just en integrerad sökmotor, även om den förmodligen var mycket effektiv. Nu har dock Google putsat på sin e-handelssökmotor och flyttat upp versionsnummret till 3.

Det som är nytt i Google Commerce Search 3.0 (GCS) är bland annat djupare marknadsföringsfunktioner. De har inkluderat banners som dynamiskt kopplas ihop med det som kunder söker på. De har även lagt in en funktion som gör att du ser sökresultat medans du skriver, likt Google Instant, fast med produktlistning och bilder. Om man ska sammanfatta det nya i GCS så är det ett större fokus på att sälja.

Produktmoduler och utökad sök

Spontant känns det som att Google är på väg mot något större med GCS. Även om det inte direkt liknar Mezmerize-e:s nya modul Virgil måste vi nog påstå att det ändå finns vissa likheter. Båda teknikerna ämnar att koppla ihop butikens utbud på ett smartare sätt och hjälpa kunder att hitta produkter. Virgil har dock en koppling till sociala medier, något som GCS verkar sakna helt.

Google ger några exempel på butiker som använder GCS och ett av dem är BabyAge.com. Efter att de implementerat GCS ökade tydligen sökningarna på sidan med 64 procent, då vet vi dock inte hur dålig deras sök var innan. BabyAge skall även använda delar av GCS 3.0. De verkar tyvärr inte använda de dynamiska sök-landningssidorna med banners som vi finner mest intressanta.

Var vill vi då komma med denna diskussion kring verktyg som GCS och viss mån Virgil? Vi undrar helt enkelt om det nu kommer utvecklas fler verktyg som skall hjälpa oss e-handlare med vårt produktutbud. Klarar vi inte av detta själva? Kan produktmoduler öka konverteringen så pass mycket att det är värt pengarna? Vi är dock medvetna om att många webbutiker har undermåliga sökmotorer som förmodligen gör mer skada än nytta.

Vi rundar av med ovanstående video som, på ett ganska underhållande vis, presenterar Google Commerce Search.

Källa (googleblog)

 

Denna nyhet publicerades först i vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap