Domedagen är snart här. Nya krav ställs av EU och Google tvingas i sin tur ställa nya krav på de som annonserar. För de som inte hänger med och uppdaterar sina system så kan man förvänta sig en mycket sämre effekt på sin annonsering.
LÄS ÄVEN: Googles megaförändring slår mot e-handlarna: ”Drastisk minskning”
Redan i december så flaggade vi för denna stora förändring. Nu börjar det närma sig då deadlinen ligger i mars.
Sent igår så gick Google officiellt ut med information om att Google Ads-annonsörer måste vidta omedelbara åtgärder för att förhindra problem med annonskampanjernas resultat.
Det har varit förvånansvärt tyst från Google med tanke på att det är en mycket stor förändring och en mycket tight deadline. Vi hade förväntat oss något liknande som den tickande nedräkningen som de la in alla konton i samband med nedstängningen av Universal Analytics i somras. Men nu börjar de slå på stora trumman om detta, säger Karl Lindberg, från byrån Adrelevance, i ett uttalande till Ehandel.
"Många som inte ens börjat"
Bakgrunden till deadlinen är att lagen Digital Markets Act börjar gälla i mars och det kommer alltså inte att bli någon förlängning eller förhalning av de nya striktare kraven från Google.
Deadline är den 6 mars så det här är något som alla som har Google Ads som en viktig försäljningskanal måste ta tag i omedelbart, säger Karl Lindberg.
Det som måste vara på plats innan dess är kort förklarat att man samlar in samtycke av användarna och skickar vidare information om detta till Google, via Google Consent Mode. Detta kan ske på olika sätt och Google listar bland annat en rad godkända tjänster.
Karl Lindberg förväntar sig att de kommer att få en del att göra på denna fronten framöver.
Jag kan tänka mig att vi kommer få ett stort antal förfrågningar om hjälp med att få ordning på detta. Vi påbörjade processen för alla våra kunder i slutet av förra året så vi ligger bra i fas men det är väldigt många som inte ens börjat ta tag i detta, säger han.