ANNONS

Google tvingas öppna upp gratis-formatet: “Unikt läge”

Karl Lindberg, expert på Google Ads

"Mycket händer extremt snabbt nu".

ANNONS

I mars skrev vi om hur Google började rulla ut Popular Products i Sverige. Ett organiskt format som liknar Google Shopping Ads, men till skillnad från det så är Popular Products gratis att använda. Utrullningen spåddes förändra spelplanen för SEO och nu kommer fler nyheter på området.

Google öppnar upp sökresultaten för prisjämförelsesajter som Google godkänner som CSS-Partners. Det innebär att dessa webbplatser och deras kunder kommer få extra exponeringar i sökresultaten på Google för e-handelsrelaterade sökningar, meddelar Karl Lindberg från byrån AdRelevance.

CSS står för Comparison Shopping Service och Google har alltså ett program för de som jobbar med Shopping ads, exempelvis olika byråer. Och nu får alltså dessa möjlighet att synas i det nya formatet.

Det här är ett unikt läge och en verklig möjlighet att få mycket SEO-trafik. För AdRelevance som CSS-Partner är det en spännande möjlighet att vara tidigt ute med något som kan få positiv påverkan för många e-handlare, säger Karl Lindberg.

Den som skall tackas är tydligen EU och den nya lagen Digital Markets Act.

Digital Markets Act har redan haft stor påverkan i många aspekter av söket. Det som Google nu alltså tvingas göra för att anpassa sig till Googles nya krav är att öppna upp deras nya sökfunktionalitet inom produkter för fler aktörer.

Google kan alltså inte rulla ut Popular Products i bred skala utan att även låta andra få en del av kakan, då de är under lupp hos EU.

Mycket händer extremt snabbt nu och alla möjligheter som skapas i dessa förändringar gäller det att planera för och agera för att maximera försäljningen från sökresultaten.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se